Загрузка документа…
КР Министрлер Кабинетинин 2022-жылдын 22-февралындагы № 93 токтомуна ылайык КҮЧҮН ЖОГОТТУ
КЫРГЫЗ РЕСПУБЛИКАСЫНЫН ӨКМӨТҮ
ТОКТОМ
2012-жылдын 11-июну № 393
Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн айрым чечимдерине өзгөртүүлөрдү жана толуктоолорду киргизүү жөнүндө
Кыргыз Республикасынын Салык кодексинин 332 жана 342-беренелеринин талаптарын ишке ашыруу жана салыктарды башкарууну өркүндөтүү максатында Кыргыз Республикасынын Өкмөтү
ТОКТОМ КЫЛАТ:
1. Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2010-жылдын 19-мартындагы № 163 "Кыргыз Республикасынын Салык кодексинин ченемдеринин талаптарын ишке ашыруу боюнча чаралар тууралуу" токтомуна төмөнкү өзгөртүүлөр киргизилсин:
- жогоруда аталган токтом менен бекитилген 1-топтун мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөөнүн формасы (FORM STI-086) 1-тиркемеге ылайык редакцияда баяндалсын;
- жогоруда аталган токтом менен бекитилген 2-топтун мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөөнүн формасы (FORM STI-087) 2-тиркемеге ылайык редакцияда баяндалсын;
- жогоруда аталган токтом менен бекитилген 3-топтун мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөөнүн формасы (FORM STI-088) 3-тиркемеге ылайык редакцияда баяндалсын;
- жогоруда аталган токтом менен бекитилген 4-топтун юридикалык жактарынын мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөөнүн формасы (FORM STI-089) 4-тиркемеге ылайык редакцияда баяндалсын;
- жогоруда аталган токтом менен бекитилген 4-топтун физикалык жактарынын мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөөнүн формасы (FORM STI-090) 5-тиркемеге ылайык редакцияда баяндалсын;
- жогоруда аталган токтом менен бекитилген Мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөөлөрдү толтуруу жана тапшыруу тартиби 6-тиркемеге ылайык редакцияда баяндалсын.
2. Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2011-жылдын 16-мартындагы № 109 "Салык отчетунун, патенттердин, эсептөөлөрдүн, кабарлоонун, маалыматтын жана салыкты башкаруу боюнча маалыматтык эсептөөлөрдүн формаларын бекитүү жөнүндө" токтомуна төмөнкүдөй өзгөртүү жана толуктоолор киргизилсин:
1-пунктта:
- алтынчы абзацы күчүн жоготту деп табылсын;
аталган токтом менен бекитилген жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-076) жана аны толтуруунун тартиби күчүн жоготту деп табылсын;
- төмөнкү мазмундагы жетинчи, сегизинчи жана тогузунчу абзацтар менен толукталсын:
"- айыл чарба багытындагы жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-076);
- айыл чарбалык эмес багытындагы жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-077);
- Жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөөлөрдүн формаларын толтуруу жана берүү тартиби;";
токтом ушул токтомдун 7-9-тиркемелерине ылайык редакцияда айыл чарба багытындагы жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-076), айыл чарбалык эмес багытындагы жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-077), Жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөөлөрдүн формаларын толтуруу жана берүү тартибинин формалары менен толукталсын.
3. Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнө караштуу Мамлекеттик салык кызматы жергиликтүү салыктар боюнча маалыматтык эсептөөлөрдүн формаларын толтуруу тартиби жөнүндө салык төлөөчүлөр арасында түшүндүрүү иштерин жүргүзүүнү камсыз кылсын.
4. Бул токтом расмий жарыяланган күндөн тартып он беш күн өткөндөн кийин күчүнө кирет.
Премьер-министр | Ө.Бабанов |
1-тиркеме
| "Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2010-жылдын 19 мартындагы № 163 токтому менен бекитилген
|
"FORM STI-086" формасы Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнө караштуу Мамлекеттик салык кызматы
┌───┐┌──┐
│001││ │ Баштапкы
└───┘└──┘
┌──┐
│ │ Такталган
└──┘
┌──┐
│ │ Кошумча
└──┘
┌───┐
│201│ мезгил └─┴─┴─┴─┘ жыл
└───┘
2-тиркеме
| "Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2010-жылдын 19 мартындагы № 163 токтому менен бекитилген
|
"FORM STI-087" формасы Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнө караштуу Мамлекеттик салык кызматы
┌───┐┌──┐
│001││ │ Баштапкы
└───┘└──┘
┌──┐
│ │ Такталган
└──┘
┌──┐
│ │ Кошумча
└──┘
┌───┐
│201│ мезгил └─┴─┴─┴─┘ жыл
└───┘
3-тиркеме
| "Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2010-жылдын 19 мартындагы № 163 токтому менен бекитилген
|
"FORM STI-088" формасы Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнө караштуу Мамлекеттик салык кызматы
┌───┐┌──┐
│001││ │ Баштапкы
└───┘└──┘
┌──┐
│ │ Такталган
└──┘
┌──┐
│ │ Кошумча
└──┘
┌───┐
│201│ мезгил └─┴─┴─┴─┘ жыл
└───┘
4-тиркеме
| "Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2010-жылдын 19 мартындагы № 163 токтому менен бекитилген
|
"FORM STI-089" формасы Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнө караштуу Мамлекеттик салык кызматы
┌───┐┌──┐
│001││ │ Баштапкы
└───┘└──┘
┌──┐
│ │ Такталган
└──┘
┌──┐
│ │ Кошумча
└──┘
┌───┐
│201│ мезгил └─┴─┴─┴─┘ жыл
└───┘
5-тиркеме
| "Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2010-жылдын 19 мартындагы № 163 токтому менен бекитилген
|
"FORM STI-090" формасы Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнө караштуу Мамлекеттик салык кызматы
┌───┐┌──┐
│001││ │ Баштапкы
└───┘└──┘
┌──┐
│ │ Такталган
└──┘
┌──┐
│ │ Кошумча
└──┘
┌───┐
│201│ мезгил └─┴─┴─┴─┘ жыл
└───┘
6-тиркеме
| "Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2010-жылдын 19 мартындагы № 163 токтому менен бекитилген
|
Мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөөнүн формасын толтуруу ТАРТИБИ
1. Жалпы жоболор
1. Мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептер (мындан ары - эсептөө) төмөндөгүлөрдөн турат:
1) "1-топтун мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөө" (FORM STI-086);
2) "2-топтун мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөө" (FORM STI-087);
3) "3-топтун мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөө" (FORM STI-088);
4) "4-топтун юридикалык жактарынын объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөө" (FORM STI-089);
5) "4-топтун физикалык жактарынын мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөө" (FORM STI-090).
2. Салык төлөөчү (мүлктүн ээси же пайдалануучусу) 1, 2 жана 3-топтордун (FORM STI - 086, 087, 088) объектилеринин мүлк салыгы боюнча эсептөөнү мүлк объектисинин эсептик каттоодо турган орду боюнча, ал эми Бишкек шаарынын четинде - салык төлөөчүнүн салыктык каттоодо турган орду боюнча берет, 4-топтогу (FORM STI - 089, 090) мүлк объектилери боюнча эсеп автотранспорттук каражаттарды каттоону жүзөгө ашырган ыйгарым укуктуу мамлекеттик органда объектинин каттоодо турган жери боюнча тапшырылат.
3. Салык төлөөчү маалыматтык эсептөөнү (FORM STI - 086, 087, 088, 089, 090) берүүдө:
1) 001-ячейкада "Х" белгисин коюу менен отчеттун түрлөрүн көрсөтөт:
- "баштапкы" - отчет биринчи жолу берилип жатканда көрсөтүлөт;
- "такталган" - мурун берилген эсептөөгө салык төлөөчү толуктоолорду киргизген учурда берилет. Мисалы, такталган эсептөө арифметикалык катанын, зоналык же тармактык коэффициенттин өзгөрүүсүнүн натыйжасында салыктык милдеттенмени өзгөртүүгө байланыштуу болгон учурда берилет;
- "кошумча" - жыл ичинде жаңы алынган мүлк объектилери боюнча салыктык милдеттенмелер пайда болгон же сатып жиберген мүлк объектилери боюнча салыктык милдеттенмелер азайган учурда берилет. Мисалы, мүлк объектисин сатып алган же сатып жиберген учурда кошумча эсептөө берилет;
2) 201-ячейкада мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөө бериле турган жыл көрсөтүлөт.
4. 102-ячейкадан баштап 111, 901 жана 902-ячейкаларга чейинки ячейкалар Кыргыз Республикасынын Өкмөтү тарабынан бекитиле турган салык отчетторунун формасын толтуруу жана берүү тартиби тууралуу Жобого ылайык толтурулат.
2. 1-топтун мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-086)
5. 1-графанын 300, 313, 326, 339, 352, 365, 378, 391, 404-ячейкаларында 1-таблицада көрсөтүлгөн мүлктүн кодуна ылайык мүлктүн түрүнүн аталышы көрсөтүлөт.
1-таблица
┌─────────────────┬───────────────────────────────────────────────────┐
│ Мүлктүн коду │ Мүлктүн аталышы │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ 001 │Турак үй │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ 002 │Батир │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ 003 │Дача үйү │
└─────────────────┴───────────────────────────────────────────────────┘
Эгер салык төлөөчүнүн бир канча мүлк объектиси бар болсо, анда маалыматтык эсепке баардык мүлк объектилери киргизилет. Мисалы, жеке жак үй жана батирдин ээси. Мындай учурда эсептөөгө: үй - "001" жана батир "002" киргизилет.
6. 2-графанын 301, 314, 327, 340, 353, 366, 379, 392, 405-ячейкаларында кыймылсыз мүлккө болгон укукту каттоочу мамлекеттик орган тарабынан берилген техникалык паспортто көрсөтүлгөн мүлктүн жайгашкан жеринин дареги көрсөтүлөт. Мисалы, Ысык-Көл облусу, Ак-Суу району, Вознесеновка айылы, Пушкин көчөсү, 70.
Мүлккө болгон укуктук каттоосу жок учурда мүлк жайгашкан жердин дареги көрсөтүлөт.
7. 3-графанын 302, 315, 328, 341, 354, 367, 380, 393, 406-ячейкаларында мүлккө болгон укукту каттоочу мамлекеттик органдан алынган мүлктүн жеке коду көрсөтүлөт. Мүлккө болгон укуктук каттоосу жок учурда "0" мааниси коюлат.
8. 4-графанын 303, 316, 329, 342, 355, 368, 381, 394, 407-ячейкаларында 2-таблицага ылайык мүлктү пайдалануучунун коду боюнча менчик ээси, үлүштүк менчик ээси, менчик ээси эмес мүлктөргө ээ болуу укугу тууралуу маалымат көрсөтүлөт:
2-таблица
┌─────────────────┬───────────────────────────────────────────────────┐
│ Код │ Мүлктү пайдалануучу │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ МЭ │Мүлк ээси │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ ҮМЭ │Үлүштүк мүлк ээси │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ МЭЭ │Мүлк ээси эмес │
└─────────────────┴───────────────────────────────────────────────────┘
9. 5-графанын 304, 317, 330, 343, 356, 369, 382, 395, 408-ячейкаларында мүлк объектисине ээлик кылган/пайдаланган айлардын саны көрсөтүлөт. Мисалы, 12, 6, 3.
10. 6-графанын 305, 318, 331, 344, 357, 370, 383, 396, 409-ячейкаларында 3-таблицада көрсөтүлгөн материалдын кодуна ылайык дубалдын материалы көрсөтүлөт.
3-таблица
┌─────────────────┬───────────────────────────────────────────────────┐
│Материалдын коду │ Материалдын аталышы │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ 100 │Кыш │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ 200 │Жыгач │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ 300 │Курама, монолиттүү бетон жана темир бетон, бетон │
│ │блоктор, кум блоктор, пеноблоктор, пенобетон, айнек│
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ 400 │Чийки топурак (саман, маматомолок, сокмо) │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ 500 │Шлакоблок, полистиролдук курулуш бетону │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ 600 │Meталл │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ 700 │Башка материалдар жана убактылуу жайлар үчүн │
│ │материалдар │
└─────────────────┴───────────────────────────────────────────────────┘
11. 7-графанын 306, 319, 332, 345, 358, 371, 384, 397, 410-ячейкаларында мүлк объектисин эксплуатациялоого киргизген жылы көрсөтүлөт. Мисалы: 1989.
12. 8-графанын 307, 320, 333, 346, 359, 372, 385, 398, 411-ячейкаларында кыймылсыз мүлккө болгон укукту каттоону жүзөгө ашырган мамлекеттик орган тарабынан берилүүчү салык төлөөчүнүн кыймылсыз мүлк бирдигинин техникалык паспортунун маалыматы боюнча мүлк объектисинин жалпы аянты көрсөтүлөт. Кыймылсыз мүлк бирдигинин техникалык паспортунда ички ченөө боюнча мүлк объектисинин жалпы аянтынын өлчөмү жөнүндө маалымат жок учурда, жалпы аянттын сырткы ченөөсү боюнча аныкталат.
Мүлккө болгон укуктук каттоосу жок учурда, салык кызматынын тиешелүү органынын, кыймылсыз мүлккө болгон укукту каттоочу ыйгарым укуктуу мамлекеттик органынын жана жергиликтүү өзүн өзү башкаруу органынын өкүлдөрүнүн курамынан турган комиссия тарабынан даярдалган актынын негизинде мүлк объектисинин жалпы аянты көрсөтүлөт.
13. 9-графанын 308, 321, 334, 347, 360, 373, 386, 399, 412-ячейкаларында Кыргыз Республикасынын "Кыргыз Республикасынын Салык кодексин колдонууга киргизүү жөнүндө" (мындан ары - Салык кодекси) Мыйзамынын 3-беренесинин 5-бөлүгүнө ылайык салыктын базалык өлчөмү (сом) көрсөтүлөт.
14. 10-графанын 309, 322, 335, 348, 361, 374, 387, 400, 413-ячейкаларында Салык кодексинин 327-беренесинин 7-бөлүгүнө ылайык Кыргыз Республикасынын аймагында жайгашкан объектинин ордуна карата салык салуу базасынын өзгөрүшүн эске алуучу Кр региондук коэффициенти көрсөтүлөт.
15. 11-графанын 310, 323, 336, 349, 362, 375, 388, 401, 414-ячейкаларында Салык кодексинин 327-беренесинин 8-бөлүгүнө ылайык эл отурукташкан жерлерде жайгашкан объектинин ордуна карата салык салуу базасынын өзгөрүшүн эске алуучу Кз зоналык коэффициенти көрсөтүлөт.
16. 12-графанын 311, 324, 337, 350, 363, 376, 389, 402, 415-ячейкаларында салыктын суммасы (сом) (9-графа х 10-графа х 11-графа) көрсөтүлөт, мында 9-графанын 308, 321, 334, 347, 360, 373, 386, 399, 412-ячейкаларынын мааниси 10-графанын 309, 322, 335, 348, 361, 374, 387, 400, 413-ячейкаларынын жана 11-графанын 310, 323, 336, 349, 362, 375, 388, 401, 414-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт.
17. 13-графанын 312, 325, 338, 351, 364, 377, 390, 403, 416-ячейкаларында мүлктүн объектисинде жайгашкан жер участогу үчүн төлөөгө жаткан же төлөнгөн (сом), жер салыгынын суммасы көрсөтүлөт, бирок бул сумма ушул мүлк объектисине карата эсептелинген мүлк caлыгынын суммасынан ашпашы керек. Жер участогуна болгон каттоо укугу жок болгон учурда "0" мааниси коюлат.
18. 417, 418-ячейкаларда салыктын жалпы суммасы көрсөтүлөт.
19. 419-ячейкада Салык кодексинин 330-беренесинин 4-бөлүгүнө ылайык жергиликтүү кеңештин чечими боюнча жеңилдетилген сумма көрсөтүлөт. Мисалы, табигый кырсыктын натыйжасында жергиликтүү кеңештин чечими менен мүлк объектиси боюнча мүлк салыгын төлөөдөн бошотулат.
20. 420-ячейкада төлөөгө тийиш болгон мүлк салыгынын суммасы (сом), 417, 418 жана 419-ячейкалардын айырмасы менен көрсөтүлөт.
21. Мүлк объектисин календарлык жылга жетпеген (12 ай) мөөнөттө ээлик кылган же пайдаланган болсо, Салык кодексинин 332-беренесинин 3-бөлүгүнө ылайык мүлк объектисине иш жүзүндө ээлик кылган салыктын суммасы эсептелинет, башкача айтканда салыктын жылдык суммасы 12 айга бөлүнөт жана андан кийин алынган маани иш жүзүндөгү айлардын санына көбөйтүлөт.
1-мисал.
Жарандын Бишкек шаарынын борборунда жалпы аянты 82 кв. метр болгон 2 бөлмөлүү батири бар. 2011-жылдын 25-май айында жаран тарабынан батир сатылган. Зоналык коэффициент 1,2 өлчөмдө бекитилген.
1-топтогу мүлк объектилеринин мүлк салыгынын жылдык суммасы төмөнкүдөй жол менен эсептелинет:
Салык = СБӨ х Кр х Кз,
СБӨ - мүлк объектиси боюнча салыктын базалык өлчөмү төмөнкүдөй жол менен эсептелинет;
Кр - регионалдык коэффициент;
Кз - зоналык коэффициент;
4000 х 1 х 1,2 = 4800 сом.
┌──────────────┬───────┬────────┬────┬────┬─────────────┬─────────────┐
│ Маалыматтык │ Жалпы │Салыктын│ Кр │ Kз │Ээлик кылган │Төлөнө турган│
│ эсептөө │ аянты │ базалык│ │ │айлардын саны│салык суммасы│
│ │ │ өлчөмү │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼────────┼────┼────┼─────────────┼─────────────┤
│Баштапкы │ 82 │ 4000 │ 1 │ 1,2│ 12 │ 4800 │
└──────────────┴───────┴────────┴────┴────┴─────────────┴─────────────┘
2011-жылдын 25-майында батир сатылгандыктан, батирге ээлик кылбаган мезгил үчүн салыктын суммасы төмөнкүдөй аныкталат:
Салык = Салыктын жылдык суммасы / 12 ай х 7 ай
4800 / 12 x 7 = 2800 сом.
Муну менен катар салык төлөөчү тарабынан берилүүчү маалыматтык эсептөөдө төмөнкүлөр көрсөтүлөт:
- 001-ячейкада "Х" белгиси "кошумча" деген сөздүн каршысына;
- 900-ячейкада "саткан күнү": 2011-жыл 25-май;
- "Жалпы аянты" деген графада сатылган участоктун өлчөмү "минус" белгиси менен көрсөтүлөт;
- "Айлардын саны" графасында мүлк объектисине ээлик кылуудан ажыратылган (сатылган) айлардын саны көрсөтүлөт;
- Төлөнүүчү салыктын суммасы" графасында салыктык милдеттенме "минус" белгиси менен көрсөтүлөт.
┌────────────────────┬───────┬────────┬─────┬─────┬─────────┬─────────┐
│ Маалыматтык │ Жалпы │Салыктын│ Кр │ Кз │ Ээлик │Төлөнүүчү│
│ эсептөө │ аянты │ базалык│ │ │кылынган │ салыктын│
│ │ │ өлчөмү │ │ │айлардын │ суммасы │
│ │ │ │ │ │ саны │ │
├────────────────────┼───────┼────────┼─────┼─────┼─────────┼─────────┤
│Кошумча │ -82 │ 4000 │ 1 │ 1 │ 7 │ -2800 │
└────────────────────┴───────┴────────┴─────┴─────┴─────────┴─────────┘
22. Салыкты кайра эсептөө менен байланышкан такталган эсептөө берилген учурда, салык милдеттенменин өзгөрүүсүн эске алуу менен айлар боюнча салыктын суммасы көрсөтүлүүчү жерге "Эскертүү" толтурулат.
2-мисал.
Жарандын Бишкек шаарынын чет жакасында жалпы аянты 82 кв. метр болгон бир бөлмөлүү батири бар. Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2011-жылдын 13-майындагы № 217 "Кыргыз Республикасынын Салык кодексинин ченемдеринин талаптарын ишке ашыруу боюнча чаралар тууралуу" (2011-жылдын 17-майында колдонууга кирген) токтому менен зоналык коэффициент 0,8 өлчөмүндө бекитилген.
1-топтун мүлк объектисинин мүлк салыгынын жылдык суммасы төмөнкү формула боюнча эсептелинет:
Салык = СБӨ х Кр х Кз,
4000 х 1 х 1 = 4000 сом - салыктын жылдык суммасы. 1 зоналык коэффициенти колдонуу менен.
┌──────────────┬───────┬────────┬────┬────┬─────────────┬─────────────┐
│ Маалыматтык │ Жалпы │Салыктын│ Кр │ Kз │Ээлик кылган │Төлөөгө тийиш│
│ эсептөө │ аянты │ базалык│ │ │айлардын саны│салык суммасы│
│ │ │ суммасы│ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼────────┼────┼────┼─────────────┼─────────────┤
│Баштапкы │ 82 │ 4000 │ 1 │ 1 │ 12 │ 4000 │
└──────────────┴───────┴────────┴────┴────┴─────────────┴─────────────┘
Зоналык коэффициенттин мааниси Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2011-жылдын 13-май айындагы № 217 токтому менен кабыл алынгандыктан, мүлк салыгы боюнча салыктык милдеттенме төмөнкүдөй жол менен эсептелет:
4000 х 1 х 0,8 = 3200 сом - салыктын жылдык суммасы 0,8 зоналык коэффициентин колдонуу менен;
4000 : 12 = 333 сом - салыктын айлык суммасы 1 зоналык коэффициентин колдонуу менен;
3200 : 12 = 266,6 сом - салыктын айлык суммасы 0,8 зоналык коэффициентин колдонуу менен;
333 х 5 = 1665 сом - январ айынан май айына чейинки мезгил үчүн салыктын суммасы 1 зоналык коэффициентин колдонуу менен;
266,6 х 7 = 1866,2 сом - май айынан декабрь айына чейинки мезгил үчүн салыктын суммасы 0,8 зоналык коэффициентин колдонуу менен;
1665 + 1866,2 = 3531,2 сом - такталган салыктын жылдык суммасы зоналык коэффициенттин өзгөрүүсүн эске алуу менен.
Муну менен катар салык төлөөчү тарабынан берилүүчү маалыматтык эсептөөдө төмөнкүлөр көрсөтүлөт:
- 001-ячейкада "Х" белгиси "такталган" деген сөздүн каршысына;
- "Зоналык коэффициент" графасында коэффициенттин өзгөрүлгөн өлчөмү;
- "Төлөнүүчү салыктын суммасы" графасында салыктын такталган суммасы.
┌────────────────────┬───────┬────────┬─────┬──────┬────────┬─────────┐
│ Маалыматтык эсеп │ Жалпы │Салыктын│ Кр │ Kз │ Ээлик │Төлөнүүчү│
│ │ аянты │базалык │ │ │ кылган │ салыктын│
│ │ │суммасы │ │ │айлардын│ суммасы │
│ │ │ │ │ │ саны │ │
├────────────────────┼───────┼────────┼─────┼──────┼────────┼─────────┤
│Такталган │ 82 │ 4000 │ 1 │ 0,8 │ 12 │ 3531,2 │
└────────────────────┴───────┴────────┴─────┴──────┴────────┴─────────┘
"Эскертүү" төмөнкү жол менен толтурулат:
┌──────────────────────┬───────┬───────┬──────┬───────┬───────┬───────┐
│ │январь │февраль│ март │апрель │ май │ июнь │
├──────────────────────┼───────┼───────┼──────┼───────┼───────┼───────┤
│Салыктын суммасы │ 333 │ 333 │ 333 │ 333 │ 333 │ 266,6 │
└──────────────────────┴───────┴───────┴──────┴───────┴───────┴───────┘
┌────────────────────┬───────┬───────┬────────┬───────┬───────┬───────┐
│ │ июль │август │сентябрь│октябрь│ноябрь │декабрь│
├────────────────────┼───────┼───────┼────────┼───────┼───────┼───────┤
│Салыктын суммасы │ 266,6 │ 266,6 │ 266,6 │ 266,6 │ 266,6 │ 266,6 │
└────────────────────┴───────┴───────┴────────┴───────┴───────┴───────┘
3. 2-топтун мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-087)
23. 1-графанын 300, 316, 332, 348, 364, 380, 396, 412, 428-ячейкаларында 4-таблицада көрсөтүлгөн мүлктүн кодуна ылайык мүлктүн аталышы көрсөтүлөт.
4-таблица
┌──────────────┬──────────────────────────────────────────────────────┐
│ Мүлктүн коду │ Мүлктүн аталышы │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 001 │турак үй │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 002 │батир │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 003 │дача үйү │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 004 │пансионаттар │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 005 │Эс-алуу үйлөрү │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 006 │санаторийлер │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 007 │курорттор │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 008 │өндүрүштүк │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 009 │административдик │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 010 │өнөр жайлык │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 011 │башка капиталдык курулуштар │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 012 │күркөлөр │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 013 │контейнерлер │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 014 │башка убактылуу имараттар │
└──────────────┴──────────────────────────────────────────────────────┘
24. 2-графанын 301, 317, 333, 349, 365, 381, 397, 413, 429-ячейкаларында кыймылсыз мүлккө болгон укукту мамлекеттик каттоо органы тарабынан берилген техникалык паспортто көрсөтүлгөн мүлктүн жайгашкан жеринин дареги көрсөтүлөт. Мисалы. Бишкек шаары Биринчи Май району Пушкин көчөсү, 70.
Мүлккө болгон укуктук каттоосу жок учурда мүлктүн жайгашкан дареги көрсөтүлөт.
25. 3-графанын 302, 318, 334, 350, 366, 382, 398, 414, 430-ячейкаларында кыймылсыз мүлккө болгон укукту каттоону жүзөгө ашырган мамлекеттик орган тарабынан берилген мүлктүн жеке коду көрсөтүлөт.
Мүлккө болгон укуктук каттоосу жок учурда "0" мааниси коюлат.
26. 4-графанын 303, 319, 335, 351, 367, 383, 399, 415, 431-ячейкаларында 2-таблицага ылайык мүлктү пайдалануучунун коду көрсөтүлөт.
27. 5-графанын 304, 320, 336, 352, 368, 384, 400, 416, 432-ячейкаларында 5-таблицага ылайык мүлк объектисинин тармагынын коду көрсөтүлөт.
5-таблица
┌──────────────┬──────────────────────────────────────────────────────┐
│ Арналуу коду │ Мүлк объектисинин функционалдык тармагы │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 01 │Мейманканалар, оюн-зоок жайы, күрөөканалар, алмаштыруу│
│ │пункттары │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 02 │Автоунааларга май куюучу станциялар │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 03 │Кичи базарлар, базарлар, соода базар комплекстери, │
│ │комплекстеp │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 04 │Коомдук тамактануучу ишканалар, соода, кызмат көрсөтүү│
│ │чөйрөлөрү │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 05 │Темир жол вокзалдары жана автовокзалдар, │
│ │автостанциялар, темир жол транспортунун жүк │
│ │станциялары │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 06 │Административдик, кеңсе имараттары, бизнес-борборлор, │
│ │банктар │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 07 │Транспорт ишканалары, автосервис ишканалары, байланыш │
│ │жана энергетика │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 08 │Kopгоо-спорт-техникалык уюмдар │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 09 │Айыл чарба өндүрүштүк имараттар │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 10 │Санаторийлер, пансионаттар, эс алуу үйлөрү │
├──────────────┼──────────────────────────────────────────────────────┤
│ 11 │Өнөр жай, курулуш ишканалары │
└──────────────┴──────────────────────────────────────────────────────┘
28. 6-графанын 305, 321, 337, 353, 369, 385, 401, 417, 433-ячейкаларында мүлк объектисине ээлик кылган же пайдаланган айлардын саны көрсөтүлөт.
29. 7-графанын 306, 322, 338, 354, 370, 386, 402, 418, 434-ячейкаларында 3-таблицада көрсөтүлгөн материалдын кодуна ылайык дубалдын материалынын коду көрсөтүлөт.
30. 8-графанын 307, 323, 339, 355, 371, 387, 403, 419, 435-ячейкаларында мүлк объектисин эксплуатациялоого киргизилген жылы көрсөтүлөт. Мисалы: 1970.
31. 9-графанын 308, 324, 340, 356, 372, 388, 404, 420, 436-ячейкаларында Салык кодексинин 327-беренесинин 2-бөлүгүнө ылайык эксплуатациялоо мөөнөтүнө караштуу мүлк объектисин баалоо наркы көрсөтүлөт (1 кв.метр сом). Мисалы, эгер имараттын дубалынын материалы - монолиттүү бетон болсо, эксплуатациялоо мөөнөтү - 37 жыл болот, анда мүлк объектисин баалоо наркы бир кв.метр үчүн 11000 сомду түзөт.
32. 10-графанын 309, 325, 341, 357, 373, 389, 405, 421, 437-ячейкаларында кыймылсыз мүлккө болгон укукту каттоону жүзөгө ашырган мамлекеттик орган тарабынан берилүүчү салык төлөөчүнүн кыймылсыз мүлкүнүн бирдигинин техникалык паспортунун маалыматы боюнча мүлк объектисинин жалпы аянты (кв.м) көрсөтүлөт.
Мүлккө болгон укуктук каттоосу жок учурда салык кызматынын тиешелүү органынын, мүлк объектисин каттоо боюнча ыйгарым укуктуу мамлекеттик органынын жана жергиликтүү өзүн өзү башкаруу органынын өкүлдөрүнүн курамынан турган комиссия тарабынан даярдалган актынын негизинде мүлк объектисинин жалпы аянты көрсөтүлөт.
33. 11-графанын 310, 326, 342, 358, 374, 390, 406, 422, 438-ячейкаларында Кыргыз Республикасынын Салык кодексинин 327-беренесинин 7-бөлүгүнө ылайык Кыргыз Республикасынын аймагында жайгашкан объектинин ордуна карата салык салуу базасынын өзгөрүшүн эске алуучу Кр региондук коэффициенти көрсөтүлөт.
34. 12-графанын 311, 327, 343, 359, 375, 391, 407, 423, 439-ячейкаларында Кыргыз Республикасынын Салык кодексинин 327-беренесинин 8-бөлүгүнө ылайык эл отурукташкан жерлерде жайгашкан объектинин ордуна карата салык салуу базасынын өзгөрүшүн эске алуучу Кз зоналык коэффициенти көрсөтүлөт.
35. 13-графанын 312, 328, 344, 360, 376, 392, 408, 424, 440-ячейкаларында Кыргыз Республикасынын Салык кодексинин 327-беренесинин 9-бөлүгүнө ылайык мүлк объектилери үчүн колдонулуучу Ко тармактык коэффициенти көрсөтүлөт.
36. 14-графанын 313, 329, 345, 361, 377, 393, 409, 425, 441-ячейкаларында Салык кодексинин 328-беренесинин 2-пунктуна ылайык салыктын ставкасы (%) көрсөтүлөт.
37. 15-графанын 314, 330, 346, 362, 378, 394, 410, 426, 442-ячейкаларында салыктын суммасы (сом) көрсөтүлөт, (9-графа х 10-графа х 11-графа х 12-графа х 13-графа х 14-графа), мында 9-графанын 308, 324, 340, 356, 372, 388, 404, 420, 436-ячейкаларынын мааниси 10-графанын 309, 325, 341, 357, 373, 389, 405, 421, 437-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт, 11-графанын 310, 326, 342, 358, 374, 390, 406, 422, 438-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт, 12-графанын 311, 327, 343, 359, 375, 391, 407, 423, 439-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт, 13-графанын 312, 328, 344, 360, 376, 392, 408, 424, 440-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт, 14-графанын 313, 329, 345, 361, 377, 393, 409, 425, 441-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт.
38. 16-графанын 315, 331, 347, 363, 379, 395, 411, 427, 443-ячейкаларында Кыргыз Республикасынын Салык кодексинин 330-беренесинин 6-бөлүгүнө ылайык мүлктүн объектисинде жайгашкан жер участогу үчүн төлөөгө жаткан же төлөнгөн (сом), жер салыгынын суммасы көрсөтүлөт, бирок бул сумма ушул мүлк объектисине карата эсептелинген мүлк салыгынын суммасынан ашпашы керек.
39. 444 жана 445-ячейкаларда салыктын жалпы суммасы көрсөтүлөт.
40. 446-ячейкада Салык кодексинин 330-беренесинин 4-бөлүгүнө ылайык жергиликтүү кеңештин чечими боюнча берилген жеңилдетилген сумма көрсөтүлөт. Мисалы, табигый кырсыктын натыйжасында жергиликтүү кеңештин чечими менен мүлк объектиси боюнча мүлк салыгын төлөөдөн бошотулат.
Жеңилдиктер жок учурда "0" мааниси көрсөтүлөт.
41. 447-ячейкада мүлк салыгынын төлөөгө жатуучу суммасы (сом), башкача айтканда 444, 445 жана 446-ячейкалардын маанилеринин айырмасы көрсөтүлөт.
42. Мүлк объектисине бир календарлык жылдан аз ээлик кылган учурда Салык кодексинин 332-беренесинин 3-бөлүгүнө ылайык мүлк объектисине иш жүзүндө ээлик кылган салыктын суммасы эсептелинет, башкача айтканда салыктын жылдык суммасы 12 aйга бөлүнөт жана андан кийин алынган маани иш жүзүндө ээлик кылган aйларга көбөйтүлөт.
1-мисал.
Жалпы аяты 85308 кв. метр болгон Токмок шаарында жайгашкан өндүрүштүк ишкана. Ишкананын дубалынын материалы - монолиттүү бетон, эксплуатациялоо мөөнөтү - 37 жыл. 2011-жылдын 10-май айында ишкана тарабынан кошумча товарлардын кампасы үчүн аянты 200 чарчы метр болгон имарат алынган, дубалдын материалы кыштан, эксплуатациялоо мөөнөтү 1 жыл.
2-топтогу объектилер боюнча мүлк салыгынын суммасы төмөнкүдөй жол менен эсептелинет:
Мүлк салыгы = Салык салынуучу наркы х Салыктын ставкасы,
Салык салынуучу наркы = С х Жалпы аянты х Кр х Кз х Ко,
С - аянты 1 чарчы метр болгон объекттин салык салынуучу наркы;
Кр - регионалдык коэффициент;
Кз - зоналык коэффициент;
Ко - тармактык коэффициент.
салык салынуучу наркы: 11000 х 85308 х 0,6 х 0,2 = 112606560
мүлк салыгынын суммасы: 112606560 сом х 0,8% = 900852,5 сом;
объектиде жайгашкан жер участогуна болгон жер салыгынын суммасы 98104,2 сом (2,3 х 85308 x 0,5);
төлөнүүчү мүлк салыгы 802748,3 сом (900852,5 - 98104,2).
┌──────┬──────┬─────┬─────┬───┬───┬───┬─────┬────────┬───────┬────────┐
│Маалы-│Ээлик │ Баа-│Жалпы│Кр │Кз │Ко │ Са- │Салыктын│Имарат-│Төлөнүү-│
│маттык│ кыл- │ лоо │аянты│ │ │ │лык- │суммасы │ тын │ чү │
│ эсеп │ ган │наркы│ │ │ │ │ тын │ │участо-│салыктын│
│ │айлар-│ │ │ │ │ │став-│ │ гунун │суммасы │
│ │ дын │ │ │ │ │ │касы │ │ жер │ │
│ │ саны │ │ │ │ │ │ │ │ салы- │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ гынын │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │суммасы│ │
├──────┼──────┼─────┼─────┼───┼───┼───┼─────┼────────┼───────┼────────┤
│Баш- │ 12 │11000│85308│0,6│ 1 │0,2│ 0,8 │900852,5│98104,2│802748,3│
│тапкы │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────┴──────┴─────┴─────┴───┴───┴───┴─────┴────────┴───────┴────────┘
2011-жылдын 10-май айында ишкана тарабынан жаңы имарат сатып алынгандыктан, ээлик кылган мезгил үчүн салыктын суммасы төмөнкү жол менен аныкталат:
Салык = Салыктын жылдык суммасы / 12 ай х 7 ай
2-топтогу объектилер боюнча мүлк салыгынын жылдык суммасы төмөнкүдөй жол менен эсептелинет:
салык салынуучу нарк: 15000 х 200 х 0,6 х 0,2 = 360000 сом;
мүлк салыгынын суммасы: 360000 х 0,8% = 2880 сом;
объектиде жайгашкан жер участогуна жер салыгынын суммасы: 2,3 х 200 х 0,5 = 230;
төлөнүүчү салыктын суммасы: 2880 - 230 = 2650 сом.
Жаңы объектиге иш жүзүндө ээлик кылган мезгил үчүн мүлк салыгынын суммасы:
2650 : 12 х 7 = 1545 сом.
Муну менен катар салык төлөөчү тарабынан берилүүчү маалыматтык эсептөөдө кошумча төмөнкүлөр көрсөтүлөт:
- 001-ячейкада "Х" белгиси "кошумча" деген сөздүн каршысында;
- 900-ячейкада "сатып алуу күнү": 2011-жыл 10-май;
- "аянты" графасында мүлк объектисинин жалпы аянты көрсөтүлөт;
- "айлардын саны" графасында сатып алынган мүлк объектиси боюнча ээлик кылган айлардын саны;
- "төлөнүүчү салыктын суммасы" графасында салыктык милдеттенменин оң мааниси көрсөтүлөт.
┌─────────┬──────┬──────┬─────┬───┬───┬───┬─────┬──────┬───────┬──────┐
│Маалымат-│Ээлик │Баалоо│Жалпы│Кр │Кз │Ко │ Са- │Салык-│Имарат-│ Төлө-│
│ тык │ кыл- │наркы │аянты│ │ │ │лык- │ тын │ тын │нүүчү │
│ эсеп │ ган │ │ │ │ │ │ тын │ сум- │участо-│салык-│
│ │айлар-│ │ │ │ │ │став-│ масы │ гунун │ тын │
│ │ дын │ │ │ │ │ │касы │ │ жер │ сум- │
│ │ саны │ │ │ │ │ │ │ │ салы- │ масы │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ гынын │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │суммасы│ │
├─────────┼──────┼──────┼─────┼───┼───┼───┼─────┼──────┼───────┼──────┤
│Кошумча │ - │15000 │ 200 │0,6│ 1 │0,2│ 0,8 │ 2880 │ 230 │ 1545 │
└─────────┴──────┴──────┴─────┴───┴───┴───┴─────┴──────┴───────┴──────┘
43. Ишкана тарабынан жаңы имарат курулуп жана эксплуатациялоого киргизилген учурда, жаңы курулган объектинин мүлк салыгы боюнча салыктык милдеттенме Салык кодексинин 331-беренесине ылайык объектти пайдаланууга алган күндөн кийинки айдын биринчи күнүнөн тартып же бул абалдардын кайсынысы мурда болгонуна жараша объектти пайдалана баштаган күндөн тартып келип чыгат.
Мисалы. "А" ЖЧКсы жаңы имарат курду. Эксплуатацияга 2011-жылдын 25-сентябрында киргизилген. Мындай учурда салыктык милдеттенме 2011-жылдын 1-октябрынан баштап пайда болот.
Ишкана тарабынан салык мезгили - 2011-жыл үчүн мүлк салыгы толугу менен эсептелинет.
Муну менен катар салык төлөөчү тарабынан берилүүчү маалыматтык эсептөөдө кошумча төмөнкүлөр көрсөтүлөт:
- 001-ячейкада "Х" белгиси "кошумча" деген сөздүн каршысында;
- 900-ячейкада "сатып алган күнү": 2011-жыл 25-сентябрь;
- "аянты" графасында мүлк объектисинин аянтынын өлчөмү;
- "айлардын саны" графасында "12";
- "төлөөгө жаткан салык суммасы" графасында салыктык милдеттенменин оң мааниси.
44. Мүлк объектисинин тармактык керектөөлөрү өзгөргөн учурда салыктык милдеттенме такталган эсепти берүү менен мүлк объектисинин тармактык керектөөлөрү (функционалдык арналышы) өзгөргөндүгүн эске алып эсептелинет.
45. Салыкты кайра эсептөөгө байланыштуу болгон такталган эсептөө берилген учурда (мисалы, зоналык же тармактык коэффициенттин өзгөрүүсү), салыктык милдеттенменин өзгөрүүсүн эске алуу менен айлар боюнча салыктын суммасы "Эскертүү" деген көрсөтүлгөн жерге толтурулат (22-бөлүмдөгү мисалга салыштырмалуу толтурулат).
"Атайын бөлүмдүн" формасын толтуруу тартиби
46. Эгерде мүлк объектисинин тосулган дубалы ар кандай материалдардан турса, анда мүлк объектисинин салык салуу базасын эсептөө үчүн мүлк объектисинин көпчүлүктөн турган материалдары атайын бөлүм менен белгиленет.
47. 1-графада мүлктүн катар номери 4-таблицада көрсөтүлгөн мүлктүн ылайык мүлктүн аталышы көрсөтүлөт.
48. 2-графада мүлк объектисинин эксплуатациялоого киргизилген жылы көрсөтүлөт.
49. 3-графада мүлк объектисин курчаган дубалдын жалпы аянты (кв.метр) көрсөтүлөт.
50. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10-графаларда дубалдын материалы 3-таблицада каралган материалдын кодуна ылайык дубалдын материалы көрсөтүлөт.
51. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10-графаларда дубалга болгон тийиштүү материалынын үлүш аянты (чарчы метр) көрсөтүлөт.
52. 11, 12, 13-графаларда басымдуулук кылган же тең келген материалдардын аталышы көрсөтүлөт (кв. метр).
53. 14, 15, 16-графаларда басымдуулук кылган материалдардын 1 кв.метр болгон нарктык баасы көрсөтүлөт.
54. 17-графада тең келген материалдардын 1 кв. метринин орточо наркы көрсөтүлөт (сом).
Мисалы: Эксплуатациялоо мөөнөтү 5 жылга тең келген аянттын үлүшү металлдан жана кирпичтен тургузулган мүлк объектисинин 1 кв. метpге болгон салык салуу баасы 12500 сом (15000 + 10000 сом / 2) тең келет.
4. 3-топтун мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-088)
55. 1-графанын 300, 315, 330, 345, 360, 375, 390, 405, 420-ячейкаларында 4-таблицада көрсөтүлгөн мүлктүн кодуна ылайык мүлктүн аталышы көрсөтүлөт.
56. 2-графанын 301, 316, 331, 346, 361, 375, 391, 406, 421-ячейкаларында мүлктүн жайгашкан жеринин дареги көрсөтүлөт. Мисалы, Бишкек шаары, Свердлов району, Алма-Ата көчөсү 2.
57. 3-графанын 302, 317, 332, 347, 362, 377, 392, 407, 422-ячейкаларында 2-таблицага ылайык мүлктү пайдалануучунун коду көрсөтүлөт.
58. 4-графанын 303, 318, 333, 348, 363, 378, 393, 408, 423-ячейкаларында 5-таблицага ылайык мүлк объектилерине арналган коду көрсөтүлөт.
59. 5-графанын 304, 319, 334, 349, 364, 379, 394, 409, 424-ячейкаларында мүлк объектисине ээлик кылган же пайдаланган айлардын саны көрсөтүлөт. Мисалы, 12, 6.
60. 6-графанын 305, 320, 335, 350, 365, 380, 395, 410, 425-ячейкаларында 3-таблицада көрсөтүлгөн материалдардын кодуна ылайык материалдын коду көрсөтүлөт.
61. 7-графанын 306, 321, 336, 351, 366, 381, 396, 411, 426-ячейкаларында мүлк объектисин эксплуатациялоого киргизүү жылы көрсөтүлөт. Мисалы: 1989.
62. 8-графанын 307, 322, 337, 352, 367, 382, 397, 412, 427-ячейкаларында Кыргыз Республикасынын Салык кодексинин 327-беренесинин 2-бөлүгүнө ылайык эксплуатациялоо мөөнөтүнө карата мүлк объектилеринин 1 кв.метр болгон баалоо наркы (сом) көрсөтүлөт.
63. 9-графанын 308, 323, 338, 353, 368, 383, 398, 413, 428-ячейкаларында мүлк объектисинин жалпы аянты (чарчы м) көрсөтүлөт.
64. 10-графанын 309, 324, 339, 354, 369, 384, 399, 414, 429-ячейкаларында Кыргыз Республикасынын Салык кодексинин 327-беренесинин 7-бөлүгүнө ылайык Кыргыз Республикасынын аймагында жайгашкан объектинин ордуна карата салык салуу базасынын өзгөрүшүн эске алуучу Кр региондук коэффициенти көрсөтүлөт.
65. 11-графанын 310, 325, 340, 355, 370, 385, 400, 415, 430-ячейкаларында Салык кодексинин 327-беренесинин 8-бөлүгүнө ылайык эл отурукташкан жерлерде жайгашкан объектинин ордуна карата салык салуу базасынын өзгөрүшүн эске алуучу Кз зоналык коэффициенти көрсөтүлөт.
66. 12-графанын 311, 326, 341, 356, 371, 386, 401, 416, 431-ячейкаларында Салык кодексинин 327-беренесинин 9-бөлүгүнө ылайык мүлк объектилери үчүн колдонулуучу Ко тармактык коэффициенти көрсөтүлөт.
67. 13-графанын 312, 327, 342, 357, 372, 387, 402, 417, 432-ячейкаларында салыктын ставкасы (%) көрсөтүлөт.
68. 14-графанын 313, 328, 343, 358, 373, 388, 403, 418, 433-ячейкаларында салыктын суммасы көрсөтүлөт (сом). (8-графа х 9-графа х 10-графа х 11-графа х 12-графа), мында 8-графанын 307, 322, 337, 352, 367, 382, 397, 412, 427-ячейкаларынын мааниси 9-графанын 308, 323, 338, 353, 368, 383, 398, 413, 428-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт, 10-графанын 309, 324, 339, 354, 369, 384, 399, 414, 429-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт, 11-графанын 310, 325, 340, 355, 370, 385, 400, 415, 430-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт, 12-графанын 311, 326, 341, 356, 371, 386, 401, 416, 431-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт.
69. 15-графанын 314, 329, 344, 359, 374, 389, 404, 419, 434-ячейкаларында Салык кодексинин 330-беренесинин 6-бөлүгүнө ылайык мүлктүн объектинде жайгашкан жер участогу үчүн төлөөгө жаткан же төлөнгөн (сом), жер салыгынын суммасы көрсөтүлөт, бирок бул сумма ушул мүлк объектисине карата эсептелинген мүлккө карай салыктын суммасынан ашпашы керек.
70. 435 жана 436-ячейкаларда салыктын жалпы суммасы көрсөтүлөт.
71. 436-ячейкада Салык кодексинин 330-беренесинин 4-бөлүгүнө ылайык жергиликтүү кеңештин чечими боюнча жеңилдетилген сумма көрсөтүлөт. Мисалы, табигый кырсыктын натыйжасында жергиликтүү кеңеш тарабынан мүлк объектиси боюнча мүлк салыгын төлөөдөн бошотулат.
72. 438-ячейкада мүлк салыгынын төлөөгө жатуучу суммасы (сом), 435, 436 жана 437-ячейкалардын айырмасы менен көрсөтүлөт.
Мисалы. Ишкердин Бишкек шаарында жайгашкан жалпы аянты 14,4 кв.м болгон 20 тонналык металл контейнери бар. Контейнердин эксплуатациялоо мөөнөтү 10 жыл. 1 кв.метр баалоо наркы 10000 сомду түзөт. Регионалдык коэффициент 1ге барабар. Зоналык коэффициент 1ге барабар. Тармактык коэффициент - 0,8. Контейнер ишкер тарабынан ижарага алынган жер участокто жайгашкан.
3-топтогу объектилер боюнча мүлк салыгынын жылдык суммасы төмөнкү жол менен эсептелинет:
Мүлк салыгы = Салык салынуучу наркы х Салыктын ставкасы,
Салык салынуучу наркы = С х Жалпы аянты х Кр х Кз х Ко,
С - аянты 1 кв.метр болгон объектинин салык салынуучу наркы;
Кр - регионалдык коэффициент;
Кз - зоналык коэффициент;
Ко - тармактык коэффициент.
Салык салынуучу наркы: 115200,0 сом (10000 х 14,4 х 1 х 1 х 0,8);
төлөнүүчү мүлк салыгы 921,6 сом (115200,0 х 0,8%).
73. Мүлк объектисине бир календарлык жылга жетпеген мезгилде ээлик кылган учурда, Салык кодексинин 332-беренесинин 3-бөлүгүнө ылайык мүлк салыгынын жылдык суммасы объектиге иш жүзүндө ээлик кылган салыктын суммасы эсептелинет, башкача айтканда салыктын жылдык суммасы 12 айга бөлүнөт жана андан кийин алынган маани иш жүзүндө ээлик кылган айлардын санына көбөйтүлөт (эсептөө 42-бөлүмдөгү 1-мисалга окшош жүргүзүлөт).
74. Салыкты кайра эсептөөгө байланыштуу болгон такталган эсеп берилген учурда (мисалы, зоналык же тармактык коэффициенттин өзгөрүүсү), салыктык милдеттенменин өзгөрүүсүн эске алуу менен айлар боюнча салыктын суммасы "Эскертүү" деген көрсөтүлүүчү жерге толтурулат (22-бөлүгүндөгү мисалга окшош толтурулат).
5. 4-топтун юридикалык жактарынын мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-089)
75. 1-графада 4-топтогу мүлк объектиси 6-таблицага ылайык транспорттук каражаттын белгисинин коду боюнча бөлүнөт:
6-таблица
┌───────────────┬─────────────────────────────────────────────────────┐
│ Белгинин коду │ Белги │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ А │Салык кодексинин 328-беренесинин 3-пунктунун │
│ │"а" пункутчасына ылайык ички күйүүчү кыймылдаткычта │
│ │иштөөчү транспорттук каражат │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ Б │Салык кодексинин 328-беренесинин 3-пунктунун │
│ │"а" пункутчасына ылайык ички күйүүчү кыймылдаткычы │
│ │бар же ички күйүүчү кыймылдаткычы жок транспорттук │
│ │каражат │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ В │Ички күйүүчү кыймылдаткычы жана баланстык наркы жок │
│ │транспорттук каражат │
└───────────────┴─────────────────────────────────────────────────────┘
76. 2-графанын 202, 210, 218, 226, 234, 242, 250, 258, 266, 274, 282, 290, 298, 306, 314, 322, 330, 338, 346, 354, 362, 370, 378, 386, 394-ячейкаларында 7-таблицада каралган кодго ылайык транспорттук каражаттын түрү көрсөтүлөт.
7-таблица
┌───────────────┬─────────────────────────────────────────────────────┐
│ Tpaнспорттун │ Транспорттун аталышы │
│ коду │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ 001 │Жеңил автоунаалары, жеңил автоунаалардын базасындагы │
│ │фуpгондор жана пикаптар │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ 002 │Жүк автоунаалары, автобустар, чакан автобустар │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ 003 │Өзү жүрмө машиналар жана/же механизмдер: │
│ │тракторлор, комбайндар, жол-курулуш машиналары │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ 004 │Алардын ичинде: айыл чарба өндүрүшүндө пайдаланылуучу│
│ │өзү жүрмө машиналар жана/же механизмдер │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ 005 │Мотоциклдер, мотороллерлер, мопеддер, моточаналар │
│ │жана моторлуу кайыктар, катерлер, кемелер, │
│ │теплоходдор │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ 006 │Яхталар жана суу мотоциклдери │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ 007 │Башка, каралбаган ичинен күйүүчү кыймылдаткычы бар │
│ │же ичинен күйүүчү кыймылдаткычы жок - транспорт │
│ │каражаттары │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ 008 │Ички күйүүчү кыймылдаткычы жок транспорт түрү жана │
│ │баланстык баасы │
└───────────────┴─────────────────────────────────────────────────────┘
Мисалы, жүк автоунаасы - "003", жеңил автоунаасы - "001".
77. 3-графанын 203, 211, 219, 227, 235, 243, 251, 259, 267, 275, 283, 291, 299, 307, 315, 323, 331, 339, 347, 355, 363, 371, 379, 387, 395-ячейкаларында транспорттук каражаттын маркасы көрсөтүлөт. Мисалы, Тойота Ландкрузер, Ауди-80.
78. 4-графанын 204, 212, 220, 228, 236, 244, 252, 260, 268, 276, 284, 292, 300, 308, 316, 324, 332, 340, 348, 356, 364, 372, 380, 388, 396-ячейкаларында транспорттук каражаттын заводдон даярдоочу тарабынан чыккан жылы көрсөтүлөт. Мисалы, 1988.
79. 5-графанын 205, 213, 221, 229, 237, 245, 253, 261, 269, 277, 285, 293, 301, 309, 317, 325, 333, 341, 349, 357, 365, 373, 381, 389, 397-ячейкаларында кыймылдаткычтын иштөө көлөмү көрсөтүлөт (куб.см). Мисалы, 4664, 1798, 1760.
80. 6-графанын 206, 214, 222, 230, 238, 246, 254, 262, 270, 278, 286, 294, 302, 310, 318, 326, 334, 342, 350, 358, 366, 374, 382, 390, 398-ячейкаларында Салык кодексинин 328-беренесинин 3-пунктунун "а" пунктчасынын негизинде, 8-таблицага ылайык иштөөчү кыймылдаткычтын көлөмүнүн ар бир 1 куб.см салыктын ставкасы (сом) көрсөтүлөт.
8-таблица
┌───────────────┬───────────────┬──────────┬───────────────┬──────────┐
│ Транспорттун │Эксплуатациялоо│ Салыктын │Эксплуатациялоо│ Салыктын │
│ коду │ мөөнөтү │ ставкасы │ мөөнөтү │ ставкасы │
├───────────────┼───────────────┼──────────┼───────────────┼──────────┤
│ 001 │5 жылга чейин │ 0,90 │10-15 жыл │ 0,60 │
│ ├───────────────┼──────────┼───────────────┼──────────┤
│ │5-10 жыл │ 0,75 │15 жылдан өйдө │ 0,45 │
├───────────────┼───────────────┼──────────┼───────────────┼──────────┤
│ 002 │5-жылга чейин │ 0,75 │10-15 жыл │ 0,45 │
│ ├───────────────┼──────────┼───────────────┼──────────┤
│ │5-10 жыл │ 0,60 │15 жылдан өйдө │ 0,30 │
├───────────────┼───────────────┼──────────┼───────────────┼──────────┤
│ 003 │5 жылга чейин │ 0,30 │15 жылдан өйдө │ 0,15 │
├───────────────┼───────────────┼──────────┼───────────────┼──────────┤
│ 004 │15 жылга чейин │ 0,10 │15 жылдан өйдө │ 0,05 │
├───────────────┼───────────────┼──────────┼───────────────┼──────────┤
│ 005 │10 жылга чейин │ 0,15 │15 жылдан өйдө │ 0,09 │
├───────────────┼───────────────┼──────────┼───────────────┼──────────┤
│ 006 │5 жылга чейин │ 1,8 │5 жылдан өйдө │ 1,2 │
└───────────────┴───────────────┴──────────┴───────────────┴──────────┘
81. 7-графанын 207, 215, 223, 231, 239, 247, 255, 263, 271, 279, 287, 295, 303, 311, 319, 327, 335, 343, 351, 359, 367, 375, 383, 391, 399-ячейкаларында салыктын суммасы көрсөтүлөт (сом) (5-графа х 6-графа), башкача айтканда 5-графанын 205, 213, 221, 229, 237, 245, 253, 261, 269, 277, 285, 293, 301, 309, 317, 325, 333, 341, 349, 357, 365, 373, 381, 389, 397, 205, 213, 221, 229, 237, 245, 253, 261, 269, 277, 285, 293, 301, 309, 317, 325, 333, 341, 349, 357, 365, 373, 381, 389, 397-ячейкаларынын мааниси 6-графанын 206, 214, 222, 230, 238, 246, 254, 262, 270, 278, 286, 294, 302, 310, 318, 326, 334, 342, 350, 358, 366, 374, 382, 390, 398-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт.
82. 8-графанын 208, 216, 224, 232, 240, 248, 256, 264, 272, 280, 288, 296, 304, 312, 320, 328, 336, 344, 352, 360, 368, 376, 384, 392, 400-ячейкаларында Салык кодексинин 330-беренесинде каралган жеңилдетилген сумма көрсөтүлөт. Жеңилдиктер жок учурда "0" мааниси коюлат.
83. 9-графанын 209, 217, 225, 233, 241, 249, 257, 265, 273, 281, 289, 297, 305, 313, 321, 329, 337, 345, 353, 361, 369, 377, 385, 393, 401-ячейкаларында төлөнүүчү салыктын суммасы (7-графа - 8-графа), башкача айтканда 7-графанын 207, 215, 223, 231, 239, 247, 255, 263, 271, 279, 287, 295, 303, 311, 319, 327, 335, 343, 351, 359, 367, 375, 383, 391, 399-ячейкаларынын жана 8-графанын 208, 216, 224, 232, 240, 248, 256, 264, 272, 280, 288, 296, 304, 312, 320, 328, 336, 344, 352, 360, 368, 376, 384, 392, 400-ячейкаларынын маанилеринин айырмалыгы көрсөтүлөт.
84. 2-графанын 402, 409-ячейкаларында Салык кодексинин 328-беренесинин 3-пунктунун "а" пункутчасында каралбаган ички күйүүчү кыймылдаткычы бар - "б" белгиси боюнча 7-таблицада көрсөтүлгөн транспорттун кодуна ылайык транспорттук каражаттын түрү көрсөтүлөт.
85. 3-графанын 403, 410-ячейкаларында транспорттук каражаттардын маркасы көрсөтүлөт.
86. 5-графанын 404, 411-ячейкаларында транспорттук каражаттын баланстык наркы көрсөтүлөт.
87. 6-графанын 405, 412-ячейкаларында Салык кодексинин 328-беренесинин 3-пунктунун "б" пункутчасына ылайык салыктын ставкасы көрсөтүлөт.
88. 7-графанын 406, 413-ячейкаларында салыктын суммасы (сом) (5-графа х 6-графа), башкача айтканда 5-графанын 404, 411-ячейкаларынын мааниси 6-графанын 405, 412-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт.
89. 8-графанын 407, 414-ячейкаларында Салык кодексинин 330-беренесинде каралган жеңилдетилген сумма көрсөтүлөт.
90. 9-графанын 408, 415-ячейкаларында төлөнүүчү салыктын суммасы (7-графа - 8-графа), башкача айтканда 7-графанын 406, 413-ячейкаларынын жана 8-графанын 407, 414-ячейкаларынын маанилеринин айырмалыгы көрсөтүлөт.
91. 2-графанын 416, 423-ячейкаларында 7-таблицада көрсөтүлгөн транспорттун кодуна ылайык ички күйүүчү кыймылдаткычы жана баланстык наркы жок - "В" белгиси боюнча транспорттун түрү көрсөтүлөт.
92. 3-графанын 417, 424-ячейкаларында транспорттук каражаттын маркасы көрсөтүлөт.
93. 5-графанын 418, 425-ячейкаларында жергиликтүү өз алдынча башкаруу органынын чечими менен түзүлгөн комиссия тарабынан аныкталуучу наркы көрсөтүлөт. 4-топтогу мүлк объектисинин наркын аныктоо тартиби Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2010-жылдын 19-мартындагы № 163 токтому менен бекитилген.
94 6-графанын 419, 426-ячейкаларында Салык кодексинин 328-беренесинин 3-пунктунун "в" пункутчасына ылайык салыктын ставкасы көрсөтүлөт.
95. 7-графанын 420, 427-ячейкаларында салыктын суммасы (сом) (5-графа х 6-графа) көрсөтүлөт, башкача айтканда 5-графанын 418, 425-ячейкаларынын мааниси 6-графанын 419, 426-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт.
96. 8-графанын 421, 428-ячейкаларында Салык кодексинин 330-беренесинде каралган жеңилдетилген сумма көрсөтүлөт.
97. 9-графанын 422, 429-ячейкаларында төлөнүүчү салыктын суммасы (7-графа х 8-графа), башкача айтканда 7-графанын 420, 427-ячейкаларынын жана 8-графанын 421, 428-ячейкаларынын маанилеринин айырмалары көрсөтүлөт.
98. 430, 431-ячейкаларда 4-топтогу объектилер боюнча жалпы суммалар (сом) көрсөтүлөт.
Мисалы. Ишкананын Тойота Ландкрузер автоунаа маркасындагы транспорттук каражаты бар, чыгарылган жылы - 2005, кыймылдаткычынын көлөмү 4664. Транспорттук каражаттын эксплуатациялоо мөөнөтү 11 жыл. Кыймылдаткычтын иштөө көлөмүнүн ар бир 1 куб.см салыктын ставкасы 0,75 сом.
Салыктын суммасы 3498 сом (46664 х 0,75) түзөт.
6. 4-топтун физикалык жактарынын мүлк объектилеринин мүлк салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-090)
99. 1-графада 4-топтун мүлк объектиси 6-таблицага ылайык транспорттук каражаттын белгисинин коду боюнча бөлүнөт.
100. 2-графанын 202, 213, 224, 235-ячейкаларында 7-таблицада көрсөтүлгөн ички күйүүчү кыймылдаткычта иштөөчү транспорттун коду менен ылайык транспорттун түрү көрсөтүлөт. Мисалы, жеңил автоунаа - "001", жүк автоунаа - "002".
101. 3-графанын 203, 214, 225, 236-ячейкаларында 2-таблицага ылайык мүлктү пайдалануучунун коду көрсөтүлөт.
102. 4-графанын 204, 215, 226, 237-ячейкаларында транспорттук каражаттын маркасы көрсөтүлөт. Мисалы, Тайота Ландкрузер, Ауди-80.
103. 5-графанын 205, 216, 227, 238-ячейкаларында транспорттук сериясы жана мамлекеттик номери көрсөтүлөт. Мисалы, В8195G.
104. 6-графанын 206, 217, 228, 239-ячейкаларында транспорттук каражаттын сериясы жана каттоосу тууралуу күбөлүктүн номери көрсөтүлөт. Мисалы, АВ 398038.
105. 7-графанын 207, 218, 229, 240-ячейкаларында завод даярдоочу тарабынан транспорттук каражаттын чыгарылган жылы көрсөтүлөт. Мисалы, 2005.
106. 8-графанын 208, 219, 230, 241-ячейкаларында салык базасы кыймылдаткычтын иштөө көлөмү (куб.см) көрсөтүлөт. Мисалы, 4664, 1798, 1760.
107. 9-графанын 209, 220, 231, 242-ячейкаларында Салык кодексинин 328-беренесинин 3-пунктунун "а" пункутчасынын негизинде 8-таблицага ылайык иштөөчү кыймылдаткычтын көлөмүнүн ар бир 1 куб.см салыктын ставкасы (сом) көрсөтүлөт.
108. 10-графанын 210, 221, 232, 243-ячейкаларында салыктын суммасы (сом) (8-графа х 9-графа) көрсөтүлөт, башкача айтканда 8-графанын 208, 219, 230, 241-ячейкаларынын мааниси 9-графанын 209, 220, 231, 242-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт.
109. 11-графанын 211, 222, 233, 244-ячейкаларында Салык кодексинин 330-беренесинде каралган жеңилдетилген сумма көрсөтүлөт. Жеңилдиктер жок учурда "0" мааниси коюлат.
110. 12-графанын 212, 223, 234, 245-ячейкаларында төлөнүүчү салыктын суммасы (сом) (10-графа - 11-графа), башкача айтканда 10-графанын 210, 221, 232, 243-ячейкаларынын жана 11-графанын 211, 222, 233, 244-ячейкаларынын маанисинин айырмалыгы көрсөтүлөт.
111. 2-графанын 246, 256, 266-ячейкаларында ички күйүүчү кыймылдаткычы жок же Салык кодексинин 328-беренесинин 3-бөлүгүнүн "а" пункутчасында каралбаган ички күйүүчү кыймылдаткычы бар "Б" белгиси боюнча 7-таблицада көрсөтүлгөн транспорттун колуна ылайык транспорттук каражаттын түрү көрсөтүлөт.
112. 3-графанын 247, 257, 267-ячейкаларында 2-таблицага ылайык мүлктү пайдалануучунун коду көрсөтүлөт.
113. 4-графанын 248, 258, 268-ячейкаларында транспорттук каражаттын маркасы көрсөтүлөт.
114. 5-графанын 249, 259, 269-ячейкаларында транспорттук каражаттын сериясы жана мамлекеттик номери көрсөтүлөт.
115. 6-графанын 250, 260, 270-ячейкаларында транспорттук каражаттын сериясы жана каттоо тууралуу күбөлүгүнүн номери көрсөтүлөт.
116. 8-графанын 251, 261, 271-ячейкаларында Салык кодексинин 325-беренесинин 2-пунктунун "б" пунктчасына ылайык аныкталуучу салыктык база баланстык баа көрсөтүлөт.
117. 9-графанын 252, 262, 272-ячейкаларында Салык кодексинин 328-беренесинин 3-пунктунун "б" пупктчасына ылайык салыктын ставкасы көрсөтүлөт.
118. 10-графанын 253, 263, 273-ячейкаларында салыктын суммасы (сом) (8-графа х 9-графа) көрсөтүлөт, башкача айтканда 8-графанын 251, 261, 271-ячейкаларынын мааниси 9-графанын 252, 262, 272-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт.
119. 11-графанын 254, 264, 274-ячейкаларында Салык кодексинин 330-беренесинде каралган жеңилдетилген сумма көрсөтүлөт.
120. 12-графанын 255, 265, 275-ячейкаларында төлөнүүчү салыктын суммасы (сом) (10-графа - 11-графа), башкача айтканда 10-графанын 253, 263, 273-ячейкаларынын жана 11-графанын 254, 264, 274-ячейкаларынын маанилеринин айырмалыгы көрсөтүлөт.
121. 2-графанын 276, 285-ячейкаларында 7-таблицада көрсөтүлгөн транспорттук каражаттын кодуна ылайык, ички күйүүчү кыймылдаткычы жана баланстык наркы жок "В" белгиси боюнча транспорттун түрү көрсөтүлөт.
122. 3-графанын 277, 286-ячейкаларында 2-таблицага ылайык мүлктү пайдалануучунун коду көрсөтүлөт.
123. 4-графанын 278, 287-ячейкаларында транспорттук каражаттын маркасы көрсөтүлөт.
124. 6-графанын 279, 288-ячейкаларында транспорттук каражаттын сериясы жана каттоо тууралуу күбөлүгүнүн номери көрсөтүлөт.
125. 8-графанын 280, 289-ячейкаларында жергиликтүү өз алдынча башкаруу органынын чечими менен түзүлгөн комиссия тарабынан аныкталуучу салыктык база наркы көрсөтүлөт. 4-топтогу мүлк объектисинин наркын аныктоо тартиби Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2010-жылдын 19-мартындагы № 163 токтому менен бекитилген.
126. 9-графанын 281, 290-ячейкаларында Салык кодексинин 328-беренесинин 3-пунктунун "в" пунктчасына ылайык салыктын ставкасы көрсөтүлөт.
127. 10-графанын 282, 291-ячейкаларында салыктын суммасы (сом) (8-графа х 9-графа) көрсөтүлөт, башкача айтканда 8-графанын 280, 289-ячейкаларынын мааниси 9-графанын 281, 290-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт.
128. 11-графанын 283, 292-ячейкаларында Салык кодексинин 330-беренесинде каралган жеңилдетилген сумма көрсөтүлөт.
129. 12-графанын 284, 293-ячейкаларында төлөнүүчү салыктын суммасы (сом) (10-графа - 11-графа), башкача айтканда 10-графанын 282, 291-ячейкаларынын жана 11-графанын 283, 292-ячейкаларынын маанилеринин айырмалыгы көрсөтүлөт.
130. 294-ячейкада 4-топтун объектилери боюнча салыктын жалпы суммасы (сом) көрсөтүлөт.
Мисал. "А" жарандын "Ровер" маркасындагы автоунаасы бар, транспорттук каражаттын мамлекеттик номери жана сериясы - Е9200D, транспорттук каражаттын каттоо тууралуу номери жана сериясы - АВ 398038, чыгарылган жылы 1988, кыймылдаткычтын көлөмү 1798, салыктын ставкасы 0,60.
Салыктын суммасы 1078,8 сомду (1798 х 0,60) түзөт.".
7-тиркеме
| "Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2010-жылдын 19 мартындагы № 163 токтому менен бекитилген
|
"FORM STI-076" формасы Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнө караштуу Мамлекеттик салык кызматы
┌───┐┌──┐
│001││ │ Баштапкы
└───┘└──┘
┌──┐
│ │ Такталган
└──┘
┌──┐
│ │ Кошумча
└──┘
Айыл чарба багытындагы жер салыгы боюнча МААЛЫМАТТЫК ЭСЕПТӨӨ
┌───┐
│201│ мезгил └─┴─┴─┴─┘ жыл
└───┘
8-тиркеме
| "Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2010-жылдын 19 мартындагы № 163 токтому менен бекитилген
|
"FORM STI-077" формасы Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнө караштуу Мамлекеттик салык кызматы
┌───┐┌──┐
│001││ │ Баштапкы
└───┘└──┘
┌──┐
│ │ Такталган
└──┘
┌──┐
│ │ Кошумча
└──┘
Айыл чарбалык эмес багытындагы жер салыгы боюнча МААЛЫМАТТЫК ЭСЕПТӨӨ
┌───┐
│201│ мезгил └─┴─┴─┴─┘ жыл
└───┘
9-тиркеме
| "Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн 2010-жылдын 19 мартындагы № 163 токтому менен бекитилген
|
Жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөөнү толтуруу ТАРТИБИ
1. Жалпы жоболор
1. Жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (мындан ары - эсептөө) төмөнкүлөрдөн турат:
1) Айыл чарба багытындагы жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-076);
2) Айыл чарбалык эмес багытындагы жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-077).
3. Салык төлөөчү (жер участогунун менчик ээси же пайдалануучусу) жер салыгы боюнча эсептөөнү (FORM STI-076, 077) жер участогунун эсептик каттоодон өткөн жери боюнча тапшырат.
4. Салык төлөөчү эсептөөлөрдү тапшырууда (FORM STI-076, 077):
1) 001-ячейкада отчеттуулуктун түрүн "Х" белгиси менен белгилеп көрсөтүшү керек;
- "баштапкы" - отчеттуулук биринчи тапшырылганда көрсөтүлөт;
- "такталган" - салык төлөөчү мурун тапшырган эсептөөгө өзгөртүүлөрдү киргизген учурда берилет. Мисалы, такталган эсептөө арифметикалык катачылыктын негизинде салыктык милдеттенменин өзгөргөндүгүнө байланыштуу болгон учурда тапшырылат;
- "кошумча" - жыл ичинде алынган жер участогу боюнча салыктык милдеттенме пайда болгондо же сатып жиберген жер участогу боюнча салыктык милдеттенме азайган учурда берилет. Мисалы, жер участогун алынганда же сатылганда кошумча эсептөө берилет;
2) 201-ячейкада жер участогу боюнча маалыматтык эсептөөнү тапшырган жыл көрсөтүлөт.
2. Айыл чарба багытындагы жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-076)
4. 1-графанын 301, 311, 321, 331, 341, 351, 361, 371, 381-ячейкаларында 1-таблицага ылайык жер участогуна ээлик кылууга же пайдаланууга укуктуу экендигине караштуу пайдалануучулардын коду көрсөтүлөт.
1-таблица
┌───────────────┬─────────────────────────────────────────────────────┐
│ Код │ Мүлктү пайдалануучу │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ С │Менчик ээси │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ ДС │Үлүштүк менчик ээси │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ НС │Менчик ээси эмес │
└───────────────┴─────────────────────────────────────────────────────┘
5. 2-графанын 302, 312, 322, 332, 342, 352, 362, 372, 382-ячейкаларында айыл чарба жерлеринин түрлөрү боюнча салык төлөөчүнүн жер участогунун жайгашкан жери көрсөтүлөт. Мисалы, Ысык-Көл обл., Ак-Суу району, Теплоключенка айылы.
6. 3-графанын 303, 313, 323, 333, 343, 353, 363, 373, 383-ячейкаларында укукту күбөлөндүрүүчү документте белгиленген жер участогунун жеке коду көрсөтүлөт. Укукту күбөлөндүрүүчү документ жок учурда "0" мааниси көрсөтүлөт.
7. 4-графанын 304, 314, 324, 334, 344, 354, 364, 374, 384-ячейкаларында укукту күбөлөндүрүүчү документтин маалыматына ылайык айыл чарба жерлердин түрлөрү боюнча жерлердин жалпы аянттары көрсөтүлөт.
Укукту күбөлөндүрүүчү документ жок учурда салык кызматынын тиешелүү органынын, кыймылсыз мүлк объектилерин каттоо боюнча ыйгарым укуктуу мамлекеттик органынын жана жергиликтүү өз алдынча башкаруу органынын өкүлдөрүнөн турган комиссия тарабынан түзүлгөн актыга ылайык участканын жалпы аянты көрсөтүлөт.
8. 5-графанын 305, 315, 325, 335, 345, 355, 365, 375, 385-ячейкаларында Кыргыз Республикасынын Салык кодексинин (мындан ары - Салык кодекси) 343-беренесине ылайык салык салуудан бошотулуучу айыл чарба жерлеринин (гектар менен) түрү боюнча жерлердин аянты көрсөтүлөт.
9. 6-графанын 306, 316, 326, 336, 346, 356, 366, 376, 386-ячейкаларында жер салыгы салынуучу айыл чарба жерлеринин түрлөрү боюнча жерлердин аянты (4-графа - 5-графа), башкача айтканда 4-графанын 304, 314, 324, 334, 344, 354, 364, 374, 384-ячейкаларынын жана 5-графанын 305, 315, 325, 335, 345, 355, 365, 375, 385-ячейкаларынын маанилеринин айырмалыгы көрсөтүлөт.
10. 7-графанын 307, 317, 327, 337, 347, 357, 367, 377, 387-ячейкаларында жер участогун пайдаланууга укуктуу мезгил, башкача айтканда жер участогуна ээ болууга/пайдаланууга укуктуу айдын саны көрсөтүлөт. Мисалы, 12 ай; 6 ай; 3 ай.
11. 8-графанын 308, 318, 328, 338, 348, 358, 368, 378, 388-ячейкаларында Салык кодексинин 337-беренесинин 1-бөлүгүнө ылайык айыл чарба жерлеринин түрлөрү боюнча белгиленген жер салыгынын тиешелүү базалык ставкалары (сом) көрсөтүлөт.
12. 9-графанын 309, 319, 329, 339, 349, 359, 369, 379, 389-ячейкаларында Кыргыз Республикасынын мыйзамдары менен белгиленген инфляция коэффициенти (Ки) көрсөтүлөт.
13. 10-графанын 310, 320, 330, 340, 350, 360, 370, 380, 390-ячейкаларында айыл чарба жерлеринин түрлөрү боюнча жер салыгынын суммасы (сом) (6-графа х 8-графа х 9-графа) көрсөтүлөт, мында 6-графадагы 306, 316, 326, 336, 346, 356, 366, 376, 386-ячейкалардын маанилери 8-графанын 308, 318, 328, 338, 348, 358, 368, 378, 388-ячейкаларынын маанилерине, 9-графанын 309, 319, 329, 339, 349, 359, 369, 379, 389-ячейкалардын маанилерине көбөйтүлөт.
14. 391-ячейкада салыктын жалпы суммасы көрсөтүлөт.
15. 392-ячейкада Салык кодекстин 337-беренесинин 5-бөлүгүнө, ошондой эле 344-беренесинин 2-бөлүгүнө ылайык төлөөдөн бошотулууга тийиш салыктын суммасы көрсөтүлөт. Мисалы, табигый кырсыктын негизинде жергиликтүү кеңештин чечими менен жер салыгын төлөөдөн бошотулат.
16. 393-ячейкада төлөнүүгө тийиш болгон айыл чарба жерлеринин түрлөрү боюнча жер салыгынын суммасы (сом), башкача айтканда 391 жана 392-ячейкалардын маанилеринин айырмалыгы көрсөтүлөт.
17. Салыктык милдеттенме бир календарлык жылга жетпеген мезгилдин ичинде жарактуу болсо, жер салыгынын суммасы ошол милдеттенме жарактуу болгон айлардын санына пропорциялуу эсептелинет, башкача айтканда жер салыгынын жылдык суммасы 12 айга бөлүнөт жана андан кийин алынган маани иш жүзүндөгү айлардын санына көбөйтүлөт.
Жер участогуна ээлик кылуунун иш жүзүндөгү мезгилинде төлөнүүгө тийиш болгон салыктын суммасы салык төлөөчү тарабынан укуктар мамлекеттик каттоодон өткөнгө чейин же каттаган мезгилде бюджетке төлөнүүгө тийиш.
1-мисал:
"А" дыйкан чарбасынын аянты 20 га болгон кайрак айдоо - жер участогу бар, 1 га кайрак айдоо - айыл чарба жерлерин пайдалануу үчүн салыктын ставкасы 56,5 сомду түзөт. 2011-жылдын 20-майында чарба тарабынан аянты 20 чарчы метр болгон жер участогу сатылган.
Айыл чарба жерлерин пайдалангандык үчүн жер салыгы боюнча салыктык милдеттенменин жылдык суммасы төмөнкү формула боюнча аныкталат:
Салык = С х А х Ки
С - базалык ставка,
А - аянты,
Ки - инфляция коэффициенти
20 x 56,5 х 1 = 1130 сом
┌──────────────────┬────────┬──────────┬──────────┬───────┬───────────┐
│ Маалыматтык │ Аянт │ Айлардын │ Ставка │ Ки │ Төлөнүүчү │
│ эсеп │ │ саны │ │ │ салыктын │
│ │ │ │ │ │ суммасы │
├──────────────────┼────────┼──────────┼──────────┼───────┼───────────┤
│Баштапкы │ 20 │ 12 │ 56,5 │ 1 │ 1130 │
└──────────────────┴────────┴──────────┴──────────┴───────┴───────────┘
"А" дыйкан чарбасынын жер участогу 2011-жылдын 20-майында сатылгандыктан, ага ээлик кылбаган мезгил үчүн салыктын суммасы төмөнкү жол менен аныкталат:
Салык = салыктын жылдык суммасы / 12 ай х 7 ай, башкача айтканда салыктын суммасы 1130 / 12 x 7 = 659 сомду түзөт.
Ошону менен бирге салык төлөөчү тарабынан тапшырылуучу маалыматтык эсептөөдө төмөнкүлөр кошумча көрсөтүлөт:
- 001-ячейкада "Х" белгиси "кошумча" деген сөздүн каршысына;
- 900-ячейкада "Саткан күнү": 2011-жыл 20-май;
- "Аянты" деген графада сатылган участоктун аянтынын өлчөмү "минус" белгиси менен көрсөтүлөт;
- "Айлардын саны" графасында сатылган жер участогу боюнча ээлик кылбаган айлардын саны көрсөтүлөт;
- "Төлөнүүчү салыктын суммасы" графасында салыктык милдеттенме "минус" белгиси менен көрсөтүлөт.
┌──────────────────┬────────┬──────────┬──────────┬───────┬───────────┐
│ Маалыматтык │ Аянт │ Айлардын │ Ставка │ Ки │ Төлөнүүчү │
│ эсептөө │ │ саны │ │ │ салыктын │
│ │ │ │ │ │ суммасы │
├──────────────────┼────────┼──────────┼──────────┼───────┼───────────┤
│Кошумча │ -20 │ 7 │ 56,5 │ 1 │ -659,2 │
└──────────────────┴────────┴──────────┴──────────┴───────┴───────────┘
2-мисал:
"А" дыйкан чарбанын аянты 20 га болгон айдоо кайрак - жер участогу бар. 1 га кайрак айдоо - айыл чарба жерлерин пайдалануу үчүн салыктын ставкасы 56,5 сомду түзөт. 2011-жылдын 20-майында чарба тарабынан жер участогунун аянты 5 га болгон бөлүгү сатылган.
Жер салыгы боюнча салыктык милдеттенменин жылдык суммасы 1-мисалга окшош аныкталат:
20 x 56,5 х 1 = 1130 сом.
┌──────────────────┬────────┬──────────┬──────────┬───────┬───────────┐
│ Маалыматтык │ Аянты │ Айлардын │ Ставка │ Ки │ Салыктын │
│ эсеп │ │ саны │ │ │ суммасы │
├──────────────────┼────────┼──────────┼──────────┼───────┼───────────┤
│Баштапкы │ 20 │ 12 │ 56,5 │ 1 │ 1130 │
└──────────────────┴────────┴──────────┴──────────┴───────┴───────────┘
2011-жылдын 20-майында 5 га өлчөмүндө жер участогунун бөлүгү са-
тылгандыктан, ага ээлик кылбаган мезгил үчүн салыктын суммасы төмөнкү жол менен аныкталат:
56,5 сом/га - салыктын жылдык базалык ставкасы;
56,5 / 12 = 4,7 сом - 1 га үчүн салыктын айлык ставкасы;
5 х 4,7 х 1 = 23,5 сом - 5 га үчүн салыктын суммасы;
23,5 х 7 = 164,5 сом - 7 айдагы 5 га үчүн салыктын суммасы.
Ошону менен катар салык төлөөчү тарабынан тапшырылуучу маалыматтык эсептөөдө төмөнкүлөр кошумча көрсөтүлөт:
- 001-ячейкада "Х" белгиси "кошумча" деген сөздүн каршысына;
- 900-ячейкада "Саткан күнү": 2011-жыл 20-май;
- "Аянт" графасында сатылган участоктун аянтынын өлчөмү "минус" белгиси менен көрсөтүлөт;
- "Айлардын саны" графасында сатылган жер участогуна ээлик кылуудан ажыратылган айлардын саны көрсөтүлөт;
- "Төлөнүүчү салыктын суммасы" графасында "минус" белгиси менен салыктык милдеттенме көрсөтүлөт.
┌──────────────────┬────────┬──────────┬──────────┬───────┬───────────┐
│ Маалыматтык │ Аянты │ Айлардын │ Ставка │ Ки │ Салыктын │
│ эсеп │ │ саны │ │ │ суммасы │
├──────────────────┼────────┼──────────┼──────────┼───────┼───────────┤
│Кошумча │ -5 │ 7 │ 4,7 │ 1 │ -164,5 │
└──────────────────┴────────┴──────────┴──────────┴───────┴───────────┘
3-мисал.
"А" дыйкан чарбанын аянты 20 га болгон кайрак айдоо - жер участогу бар. 1 га кайрак айдоо - айыл чарба жерлерин пайдалануу үчүн салыктын ставкасы 56,5 сомду түзөт. 2011-жылдын 20-июнунда чарба тарабынан аянты 10 га болгон кайрак айдоо жер участогу алынган.
Жер салыгы боюнча салыктык милдеттенменин жылдык суммасы 1-мисалга окшош аныкталат:
20 x 56,5 х 1 = 1130 сом.
┌──────────────────┬────────┬──────────┬──────────┬───────┬───────────┐
│ Маалыматтык │ Аянты │ Айлардын │ Ставка │ Ки │ Салыктын │
│ эсеп │ │ саны │ │ │ суммасы │
├──────────────────┼────────┼──────────┼──────────┼───────┼───────────┤
│Баштапкы │ 20 │ 12 │ 56,5 │ 1 │ 1130 │
└──────────────────┴────────┴──────────┴──────────┴───────┴───────────┘
2011-жылдын 20-июнунда аянты 10 га болгон жаңы жер участогу алынгандыктан, ага ээлик кылган мезгил үчүн салыктын суммасы төмөнкү формула боюнча аныкталат:
Салык = салыктын жылдык суммасы / 12 ай х 6 ай
10 x56,5 х 1 = 565 сом - салыктын жылдык суммасы;
565 / 12 х 6 = 282,5 сом - участоко факт түрүндө ээлик кылган үчүн салыктын суммасы.
Ошону менен катар салык төлөөчү тарабынан тапшырылуучу маалыматтык эсептөөдө кошумча төмөнкүлөр көрсөтүлөт:
- 001-ячейкада "кошумча" деген сөздүн каршысына "Х" белгиси көрсөтүлөт;
- 900-ячейкада "Алынган күнү": 2011-жыл 20-июнь;
- "Аянт" графасында алынган участоктун аянтынын өлчөмү;
- "Айлардын саны" графасында алынган жер участогу боюнча ээлик кылган айлардын саны көрсөтүлөт;
- "Төлөнүүчү салыктын суммасы" графасында салыктык милдеттенменин оң мааниси көрсөтүлөт.
┌──────────────────┬────────┬──────────┬──────────┬───────┬───────────┐
│ Маалыматтык │ Аянты │ Айлардын │ Ставка │ Ки │ Салыктын │
│ эсеп │ │ саны │ │ │ суммасы │
├──────────────────┼────────┼──────────┼──────────┼───────┼───────────┤
│Кошумча │ 10 │ 6 │ 56,5 │ 1 │ 282,5 │
└──────────────────┴────────┴──────────┴──────────┴───────┴───────────┘
4-мисал.
"А" жеке ишкер тарабынан 2011-жылдын 3-мартында аянты 30 га болгон сугат айдоо - жер участогу сатылып алынган. 1 га сугат айдоо - айыл чарба жерлерин пайдалануу үчүн салыктын 400 сомду түзөт.
Жер участогу 2011-жылдын 3-мартында алынгандыктан, ага ээлик кылуу мезгили үчүн салыктын суммасы төмөнкү жол менен аныкталат:
Салык салыктын жылдык суммасы / 12 ай х 9 ай
400 х 30 х 1 = 12000 сом - салыктын жылдык суммасы;
12000 / 12 х 9 = 9000 сом - участкага иш жүзүндө ээлик кылган үчүн салыктын суммасы.
Ошону менен катар салык төлөөчү тарабынан тапшырылуучу маалыматтык эсептөөдө төмөнкүлөр көрсөтүлөт:
- 001-ячейкада "Х" белгиси "баштапкы" деген сөздүн каршысына;
- 900-ячейкада "Алынган күнү": 2011-жыл 3-март;
- "Аянты" графасында алынган участканын аянтынын өлчөмү көрсөтүлөт;
- "Айлардын саны" графасында алынган жер участогу боюнча ээлик кылган айлардын саны көрсөтүлөт;
- "Төлөнүүчү салыктын суммасы" графасында салыктык милдеттенменин оң мааниси көрсөтүлөт.
┌──────────────────┬────────┬──────────┬──────────┬───────┬───────────┐
│ Маалыматтык │ Аянты │ Айлардын │ Ставка │ Ки │ Салыктын │
│ эсеп │ │ саны │ │ │ суммасы │
├──────────────────┼────────┼──────────┼──────────┼───────┼───────────┤
│Баштапкы │ 30 │ 9 │ 400 │ 1 │ 9000 │
└──────────────────┴────────┴──────────┴──────────┴───────┴───────────┘
3. Айыл чарбалык эмес багытындагы жер салыгы боюнча маалыматтык эсептөө (FORM STI-077)
18. 1-графанын 300, 313, 326, 339, 352, 365, 378, 391, 404-ячейкаларында 1-таблицага ылайык жер участогун пайдалануучулардын коду көрсөтүлөт.
19. 2-графанын 301, 314, 327, 340, 353, 366, 379, 392, 405-ячейкаларында салык төлөөчүнүн жер участогунун жайгашкан жери (район, шаар, айыл) көрсөтүлөт. Мисалы, Ысык-Ата району, Кант шаары: Аламүдүн району, Лебединовка айылы.
20. 3-графанын 302, 315, 328, 341, 354, 367, 380, 393, 406-ячейкаларында төмөндөгү 2-таблицага ылайык укукту күбөлөндүрүүчү документте көрсөтүлгөн пайдаланылып жаткан жер участогунда чарба субъектисинин ишкердик ишинин коду көрсөтүлөт.
┌───────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Код │ Участоктун тармактары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│01 │Дүкөндөр, күркөлөр, ларектор жана башка соода мекемелери,│
│ │а.и. аянты │
│0101 │- 10 кв.метрден баштап; │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│0102 │- 10 кв. метрден баштап 20 кв. метрге чейин; │
│0103 │- 20 кв. метрден баштап 35 кв. метрге чейин; │
│0104 │- 35 кв. метрден баштап 50 кв. метрге чейин; │
│0105 │- 50 кв. метрден баштап жана жогору │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│02 │Чакан базарлар, базарлар, соода-базар комплекстери │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│03 │Мал, жем сатуу базарлары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│04 │Коомдук тамак-аш ишканалары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│05 │Мейманканалык ишмердик ишканалары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│06 │Банктар, күрөөканалар, алмаштыруу пункттары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│07 │Оюн-зоок мекемелери жана дискотекалар │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│08 │Кеңселер, бизнес-борборлор, биржалар │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│09 │Авто май куюу станциялары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│010 │Нефти базалар │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│011 │Авто токтоочу жайлар, автосервис ишканалары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│012 │Жарнама курулмалары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│013 │Эс алуу жана көңүл ачуу, спорт - ден соолукту чыңдоо │
│ │кызмат көрсөтүүлөрү, жеке кызматтарды көрсөтүү │
│ │чөйрөсүндөгү ишканалары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│014 │Транспорт ишканаларынын административдик имараттары: │
│ │аэровокзалдар, автовокзалдар, автостанциялар, темир жол │
│ │вокзалдары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│015 │Өнөр жай, транспорт, курулуш, байланыш жана энергетика │
│ │ишканалары, эркин экономикалык зоналардын аймактары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│016 │Кең өнөр жай ишканаларынын имараттары жана курулуштары, │
│ │ошондой эле темир жол транспортунун жүктөө-түшүрүү │
│ │станциялары, темир жол жана аба транспортунун │
│ │ишканаларынын санитардык-коргоо зоналары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│017 │Иштелип жаткан кендер, шахталар, разрездер, күл төгүүчү │
│ │жайлар │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│018 │Геологиялык чалгындоо, долбоорлоо-иликтөө, чалгындоо жана│
│ │изилдөө иштери │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│019 │Байланыштын жана электр берүүлөрдүн аба линиялары │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│020 │Илимий мекемелер, билим берүү мекемелери, саламаттыкты │
│ │сактоо, маданият, балдардын-өспүрүмдөрдүн, дене тарбия - │
│ │спорт мекемелери │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│021 │Айыл чарбасындагы өндүрүштүк имараттар (гараждар, оңдоо │
│ │устаканалары, кырмандар, дан тазалоочу комплекстер, │
│ │жашылча - картошка сактагычтар, курулуш жана чарбалык │
│ │жайлар жана башка айыл чарба багытындагы объектилер) │
├───────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│022 │Коргонуу - спорт - техникалык уюмдар │
└───────────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘
21. 4-графанын 303, 316, 329, 342, 355, 368, 381, 394, 407-ячейкаларында укукту күбөлөндүрүүчү документтерде каралган жер участогунун жеке коду көрсөтүлөт. Укукту тастыктоочу документи жок учурда "0" мааниси коюлат.
22. 5-графанын 304, 317, 330, 343, 356, 369, 382, 395, 408-ячейкаларында укукту күбөлөндүрүүчү документтин маалыматы боюнча жер участогунун аянты (кв. метр менен) көрсөтүлөт.
Укукту күбөлөндүрүүчү документ жок учурда салык кызматынын тийиштүү органынын, кыймылсыз мүлк объектилерин каттоо боюнча ыйгарым укуктуу мамлекеттик органдын жана жергиликтүү өз алдынча башкаруу органынын өкүлдөрүнөн турган комиссия тарабынан түзүлгөн актыга ылайык участканын жалпы аянты көрсөтүлөт.
23. 6-графанын 305, 318, 331, 344, 357, 370, 383, 396, 409-ячейкаларында Салык кодексинин 343-беренесине ылайык салык салынуудан бошотулуучу айыл чарбалык эмес багыттагы жана калктуу конуштардын жерлеринин аянты (чарчы метр менен) көрсөтүлөт.
24. 7-графанын 306, 319, 332, 345, 358, 371, 384, 397, 410-ячейкаларында жер салыгы салынууга тийиш болгон жер участогунун (кв. метр менен) аянты (5-графа - 6-графа), башкача айтканда 5-графанын 304, 317, 330, 343, 356, 369, 382, 395, 408-ячейкаларынын жана 6-графанын 305, 318, 331, 344, 357, 370, 383, 396, 409-ячейкаларынын маанилеринин айырмалыгы көрсөтүлөт.
25. 8-графанын 307, 320, 333, 346, 359, 372, 385, 398, 411-ячейкаларында жер участогуна ээлик кылууга же пайдаланууга укуктуу айлардын саны көрсөтүлөт.
26. 9-графанын 308, 321, 334, 347, 360, 373, 386, 399, 412-ячейкаларында Салык кодексинин 339-беренесинин 1-бөлүгүнө ылайык калктуу конуштардын жерлери жана айыл чарбалык эмес багытындагы жерлер үчүн белгиленген жер салыгынын ставкасы көрсөтүлөт.
27. 10-графанын 309, 322, 335, 348, 361, 374, 387, 400, 413-ячейкаларында Кыргыз Республикасынын мыйзамдарында белгиленген инфляция коэффициенти (Ки) көрсөтүлөт.
28. 11-графанын 310, 323, 336, 349, 362, 375, 388, 401, 414-ячейкаларында жергиликтүү кеңештер тарабынан калктуу конуштун экономикалык пландоо зоналарынын өзгөчөлүктөрүнө жараша белгиленген зоналык коэффициент Кз көрсөтүлөт.
29. 12-графанын 311, 324, 337, 350, 363, 376, 389, 402, 415-ячейкаларында Салык кодексинин 339-беренесинин 6-бөлүгүнө ылайык ишкердикте пайдалангандыгына жараша жер участогунун салык салынуучу базасынын өзгөрүүсү эске алынган коммерциялык пайдалануунун коэффициенти Кк көрсөтүлөт.
30. 13-графанын 312, 325, 338, 351, 364, 377, 390, 403, 416-ячейкаларында салыктын суммасы (7-графа х 9-графа х 10-графа х 11-графа х 12-графа) көрсөтүлөт, мында 7-графанын 306, 319, 332, 345, 358, 371, 384, 397, 410-ячейкаларынын мааниси 9-графанын 308, 321, 334, 347, 360, 373, 386, 399, 412-ячейкаларынын маанисине, 10-графанын 309, 322, 335, 348, 361, 374, 387, 400, 413-ячейкаларынын маанисине, 11-графанын 310, 323, 336, 349, 362, 375, 388, 401, 414-ячейкаларынын маанисине жана 12-графанын 311, 324, 337, 350, 363, 376, 389, 402, 415-ячейкаларынын маанисине көбөйтүлөт.
31. 417-ячейкада жалпы сумма көрсөтүлөт.
32. 418-ячейкада Салык кодексинин 344-беренесинин 2-бөлүгүнө ылайык жергиликтүү кеңештин чечими боюнча төлөөдөн бошотулууга жаткан салыктын суммасы көрсөтүлөт.
33. 419-ячейкада төлөөгө салык суммасы, башкача айтканда 417 жана 428-ячейкалардын маанилеринин түрдүүлүгү көрсөтүлөт.
34. Салыктык милдеттенме календарлык жылга жетпеген мезгилдин ичинде жарактуу болсо, жер салыгынын суммасы ошол милдеттенме жарактуу болгон айлардын санына пропорциялуу эсептелинет, башкача айтканда жер салыгынын жылдык суммасы 12 айга бөлүнөт жана андан кийин алынган маани иш жүзүндөгү айлардын санына көбөйтүлөт.
Жер участогуна ээлик кылуунун иш жүзүндөгү мезгилинде төлөнүүгө тийиш болгон салыктын суммасы салык төлөөчү тарабынан укуктар мамлекеттик каттоодон өткөнгө чейин же каттаган мезгилде бюджетке төлөнүүгө тийиш.
1-мисал:
"А" дыйкан чарбасы тарабынан 2011-жылдын 20-июнь айында өндүрүш объектисин куруу (тегирмен) үчүн айыл чарба багытындагы эмес 1000 кв.м жер участогу сатып алынган. Айыл чарба багытындагы эмес жер салыгынын суммасы - 2,3 сом/кв.метр. Зоналык коэффициент 1ге барабар. Коммерциялык колдонуу коэффициенти 0,2.
Айыл чарба багытындагы эмес жер салыгы боюнча салыктык милдеттенменин жылдык суммасы төмөнкү формула боюнча аныкталат:
Салык = (С х А х Ки х Кз х Кк),
С - базалык ставка;
А - аянты;
Ки - инфляция коэффициенти;
Кз - зоналык коэффициенти;
Кк - коммерциялык пайдалануу коэффициенти;
2,3 х 1000 х 1 х 1 х 0,2 = 460 сом.
Жер участогу чарба тарабынан 2011-жылдын 20-июнунда сатып алынгандыктан, анда ага ээлик кылуу мезгили үчүн салыктын суммасы төмөнкү мааниде аныкталат.
Салык = салыктын жылдык суммасы / 12 ай х 6 ай
460 : 12 х 6 = 230 сом.
Ошону менен катар салык төлөөчү тарабынан маалыматтык эсептөөдө төмөнкүлөр көрсөтүлөт:
- 001-ячейкада "Х" белгиси "баштапкы" деген сөздүн каршысына;
- 900-ячейкада "Алынган күнү": 2011-жылдын 20-июнь;
- "Аянты" графасында алынган участоктун аянтынын өлчөмү көрсөтүлөт;
- "Айлардын саны" графада алынган жер участогу боюнча ээлик кылган айлардын саны көрсөтүлөт;
- "Төлөнүүчү салыктын суммасы" графасында салыктык милдеттенменин оң мааниси көрсөтүлөт.
┌──────────────────┬───────┬────────┬────────┬────┬────┬─────┬────────┐
│ Маалыматтык │ Аянты │Айлардын│ Ставка │ Ки │ Кз │ Кк │Салыктын│
│ эсеп │ │ саны │ │ │ │ │ суммасы│
├──────────────────┼───────┼────────┼────────┼────┼────┼─────┼────────┤
│Баштапкы │ 1000 │ 6 │ 2,3 │ 1 │ 1 │ 0,9 │ 230 │
└──────────────────┴───────┴────────┴────────┴────┴────┴─────┴────────┘
35. Салык төлөөчү тарабынан кайра эсептөөгө байланыштуу такталган эсеп берилген учурда, салыктык милдеттенменин өзгөргөндүгүн эске алуу менен айлар боюнча айыл чарба багытындагы эмес жер салыгынын суммасы "Эскертүү " деген жерге толтурулат.
2-мисал.
"Б" ишканасынын транспорт административдик имараты жайгашкан жерде аянты 867000 чарчы метр болгон жер участогу бар. Жергиликтүү райондук кеңештин чечими менен 2011-жылдын 20-май айында калктуу конуштун зоналык коэффициент кабыл алынган, анын мааниси 1,2 өлчөмдө белгиленген.
Айыл чарба багытындагы эмес жер салыгы боюнча салыктык милдеттенменин жылдык суммасы белгиленген формула боюнча эсептелинет жана төмөнкү сумманы түзөт.
Салык = С х А х Ки х Кз х Кк
1,6 х 867000 х 1 х 1 х 0,9 = 1248480 сом - салыктын жылдык суммасы 1 зоналык коэффициенти колдонуу менен көрсөтүлөт.
┌──────────────────┬───────┬────────┬────────┬────┬────┬─────┬────────┐
│ Маалыматтык │ Аянты │Айлардын│ Ставка │ Ки │ Кз │ Кк │Салыктын│
│ эсеп │ │ саны │ │ │ │ │суммасы │
├──────────────────┼───────┼────────┼────────┼────┼────┼─────┼────────┤
│Баштапкы │ 867000│ 12 │ 1,6 │ 1 │ 1 │ 0,9 │1248480 │
└──────────────────┴───────┴────────┴────────┴────┴────┴─────┴────────┘
Зоналык коэффициенттин мааниси жергиликтүү кеңеш тарабынан 2011-жылдын 20-май айында кабыл алынгандыктан, жер салыгы боюнча салыктык милдеттенме төмөнкү жол менен эсептелинет:
1,6 х 867000 х 1 х 1,2 х 0,9 = 1498176 сом - салыктын жылдык суммасы 1,2 зоналык коэффициентин колдонуу менен;
1248480 : 12 = 104040 сом - салыктын айлык суммасы 1 зоналык коэффициентин колдонуу менен;
104040 х 1,2 = 124848 сом - салыктын айлык суммасы 1,2 зоналык коэффициентин колдонуу менен;
104040 х 5 = 520200 сом - январдан майга чейинки мезгил үчүн салыктын суммасы 1 зоналык коэффициентин колдонуу менен;
124848 х 7 = 873936 сом - майдан декабрь айына чейинки мезгил үчүн салыктын суммасы 1,2 зоналык коэффициент колдонуу менен;
520200 + 873936 = 1394136 сом - жер салыгынын такталган жылдык суммасы зоналык коэффициенттеги өзгөрүүнү эске алуу менен.
Ошону менен катар салык төлөөчү тарабынан тапшырылуучу маалыматтык эсепте төмөнкүлөр көрсөтүлөт:
- 001-ячейкада "Х" белгиси "такталган" деген сөздүн каршысына;
- "Зоналык коэффициент" графасында өзгөртүлгөн коэффициенттин өлчөмү көрсөтүлөт;
- "Төлөнүүчү салыктын суммасы" графасында жер салыгынын такталган суммасы көрсөтүлөт.
┌──────────────────┬───────┬────────┬────────┬────┬────┬─────┬────────┐
│ Маалыматтык │ Аянты │Айлардын│ Ставка │ Ки │ Кз │ Кк │Салыктын│
│ эсеп │ │ саны │ │ │ │ │суммасы │
├──────────────────┼───────┼────────┼────────┼────┼────┼─────┼────────┤
│Такталган │867000 │ 12 │ 1,6 │ 1 │ 1,2│ 0,2 │1394136 │
└──────────────────┴───────┴────────┴────────┴────┴────┴─────┴────────┘
Ошону менен катар салыктык милдеттенменин өзгөрүүлөрүн көрсөтүү менен "Эскертүү" толтурулат:
┌───────────────┬────────┬────────┬────────┬────────┬────────┬────────┐
│ │ январь │февраль │ март │ апрель │ май │ июнь │
├───────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│Салыктын │ 104040 │ 104040 │ 104040 │ 104040 │ 104040 │ 124848 │
│суммасы │ │ │ │ │ │ │
└───────────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┘
┌───────────────┬────────┬────────┬────────┬────────┬────────┬────────┐
│ │ июль │ август │сентябрь│октябрь │ ноябрь │декабрь │
├───────────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┤
│Салыктын │ 124848 │ 124848 │ 124848 │ 124848 │ 124848 │ 124848 │
│суммасы │ │ │ │ │ │ │
└───────────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┘